ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dokumentation fastighetsforskning  (läst 130 gånger)

2024-03-08, 08:43
läst 130 gånger

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:15
    • Visa profil
Hej!

Vilka sätt är smidigast att dokumentera fastighetsskiften i Dalarna när det gäller att spåra fastigheter mellan släktrelationer och arvskiften?

Jag försöker kartlägga fastigheter kring 4 gårdar som alla är ägor i släkten, men all dokumentation nämner enbart själva fastighetsuppdelningen i enheter som snedland och bandland under fastighetens blockbeteckning.

Är det någon vänlig själ här inne som har någon ide om hur man kan dokumentera och kartlägga dessa fastighetsskiften och arvskiften på ett smidigt sätt?


2024-03-08, 09:09
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5142
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 10:49
    • Visa profil
Vilken period syftar du på? Nyare tid vet jag inte så mycket om men under 16- och 1700-talen var det jordeböckerna och häradsrätternas domböcker man kunde hitta det mesta i

2024-03-08, 11:24
Svar #2

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:15
    • Visa profil
Tack Kalle!

Det är främst 1800-tal och fram som gäller här. Ja, att hitta informationen vet jag hur jag ska göra. Jag råkar sitta på orginalhandlingar (eller ja, postfrankerade avskrifter är det väl mer) på arvskiften, lagfarter etc. bak till 1880. Frågan är mer hur man kartlägger och dokumenterar dessa skiften i sin forskning, då fastighetsbeteckningarna skiftar genom åren. Jag är lite intresserad av hur stora ägor som släkten hade under olika perioder.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna