ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Conrette  (läst 72 gånger)

2024-03-06, 17:58
läst 72 gånger

Utloggad Marina Grönlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 17:58
    • Visa profil
Hej,jag forskar på min farmor Ellen Elisabeth Andersson gift Grönlind född 1901 i Forsvik, Undenäs. Hon dog 1989. På hennes sida långt bak ska det finnas valloner som heter connrette i efternamn.  Och han kommer från Liège i Belgien. Jag hittade det för ett bra tag sedan på internet. men då skrev ja tyvärr inte ut det. kommer inte ihåg vart jag såg det. Jag har tyvärr inte så mycket att gå på mer än eftenamnet. Stämmer det att jag kan ha  släkt där. Jag skulle bli jätteglad om det gick att hitta dom igen. Eller hur kan man ta reda på om det stämmer?
Tacksam för svar

2024-03-08, 18:51
Svar #1

Utloggad Mikael Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 22:55
    • Visa profil
Hej Marina!
Jag har forskat lite förr på bruksfolket i Undenäs socken.
Detta är en släkt som jag nog inte har sett förut(om jag minns rätt..). Googlade på Conrette, men då dök släkten Cornette upp i stället. Finns i Belgien och i Frankrike. I Frankrike vanligast i norra delen av landet i Département Väst Flandern och Département Nord. Och hittas i Flandern på andra sidan gränsen också, i Belgien.
Enligt etymologin på släktnamnet Cornette (geneanet.org) så är Cornette en variant eller feminin form av Cornet, som har burits av folk i Département Nord och i Belgien.
Hittade en släktutredning på nätet på släkten Cornet som verkar finnas i Liege, Belgien. Det som var utlagt var från cirka mitten av 1700-talet och framåt i tiden.
Nu vet jag naturligtvis inte om det är Cornette eller Conrette som är dina eventuella förfäder.

Några frågor:
Är det här en "familjetradition" om valloner och namnet Conrette som din farmor har berättat för dig/er? Och på vilken sida, hennes faders eller moders led bakåt kommer den ifrån? Det underlättar mycket att komma några generationer till bakåt i tiden!!
Var din farmors släkt(på båda leden) att finna bland järnbruksarbetare på Forsviks bruk i Undenäs socken förr?
Och har de varit det, i så fall har de varit verksamma på några andra järnbruk bakåt i tiden som du har hört talas om?

Mvh
Mikael Eriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna