ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp till en amerikansk vän och släktforskarfrände  (läst 202 gånger)

2024-03-06, 13:04
läst 202 gånger

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 18:45
    • Visa profil
Har kontakt med Norman från Columbus som söker en okänd far till sin farfars mor som är född i Sverige. FFM heter Johanna Charlotta Barthelsson f.27/12-1861 i Västerås domkyrkoförsamling C:14 b.33. Där står pigan Catharina Charlotta Barthelsson som mor till Johanna.
I hfl A1a:16 s.710 finns  Arbetskarlen Lars Persson Barthelsson med hustru Brita Christina Lundell från Fryksände som hyser pigan Catharina Charlotta och hennes oäkta barn Johanna Charlotta. Norman har en ledtråd till den okände fadern och det är från Johanna Charlottas bröllop när hon emigrerat till  Amerika. Hon gifter sig där med en Gustaf Alfred Westerlund i New York City och att hon då uppgav "Oscar" som sin far. Jag har tyvärr inga årtal eller andra källor där.

Angående Barthelsson. När jag läser efternamnet i hfl A1a:16 s.710 kan jag ev tyda det till Bertilsson. Kan det av min vän Norman ev vara en sammanblandning/feltydning av namnen Barthelsson/Bertilsson? Eller är det jag som läser fel eller blandar samman?
I födelseboken Västerås domk.församling C:11 b.243 står förre statardrängen Per Berthilsson/Barthilsson och Kjerstin Persdotter som föräldrar till Catharina Charlotta.
Norman har en ledtråd och det är från Johanna Charlottas bröllop när hon emigrerat till  Amerika. Hon gifter sig där med en Gustaf Alfred Westerlund i New York City och att hon då uppgav "Oscar" som sin far.

Många frågor men hur ska jag/vi kunna hjälpa Norman i Columbus??

2024-03-06, 15:35
Svar #1

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Inget svar på din fråga, mer än att det blir nog svårt tyvärr.

Kikar man i hfl så skrevs Catharina Charlotta Bartelson in i Odensvi församling först efter Johanna Charlotta föddes:
Odensvi (U) AI:15 (1854-1863) Bild 288 / sid 284 (AID: v73656.b288.s284, NAD: SE/ULA/11144)

Står notering om "har ostadig vistelse" och "saknar stadig hemvist". Svårt leta efter en Oscar utan någon mer info (nål i en höstack) om nu namnet är korrekt. Vi vet ju inte var hon befann sig 9 mån innan Johanna Charlotta föddes.

I Johanna Charlottas death record står det Alfred som faderns namn, men det kan ju ha blivit fel (hennes man hette ju Alfred):
Name   Charlotte Westerlund
[Charlotte Barthelm]
Gender   Female
Race   White
Marital Status   Married
Age   60
Birth Date   abt 1862
Birth Place   Sweden
Years in US   35 Years
Death Date   23 Jan 1922
Death Street Address   11 88 Av
Death Place   New York City, Queens, New York, USA
Cause of Death   general acthema and cardiac dunfficiency secondary to diabetic cour
Burial Date   25 Jan 1922
Burial Place   Evergreen Cemetery
Occupation   Housewife
Father's Birth Place   Sweden
Mother's Birth Place   Sweden
Father   
Alfred Barthelm
Mother   
Charlotte Barthelm
Executor   Mrs A Westerlund
Executor Relationship   Husband
Certificate Number   0380

Här är vigseln (även om födelseåret på Lottie blivit fel):
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2CF-LKWQ

Hittade din väns träd hos ancestry tror jag. Ser ut som alla i en generation ovanför honom är borta (?). Hade tänkt föreslå DNA test men det kan också bli svårt när det gäller farfars morfar då. Men jag hade provat om han nu inte redan har gjort det.

Bertilsson och Bartilsson är väl samma namn...?  :)  Beror väl på skrivaren?
Catharina Charlotta hos sina föräldrar:
Västerås Domkyrkoförsamling (U) AIa:14d (1853-1861) Bild 11 / sid 6a (AID: v74703.b11.s6a, NAD: SE/ULA/11727)

2024-03-10, 21:31
Svar #2

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 18:45
    • Visa profil
Tack Kristina för ditt försök att hjälpa mig och framförallt Norman! Jag förmedlar detta till honom men jag tror att han har koll på detta men jag är ju inte säker.
//Gert

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna