ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Två frågor om personer  (läst 82 gånger)

2024-03-02, 12:42
läst 82 gånger

Utloggad Lennart Stenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 19:23
    • Visa profil
Hej alla, jag släktforskade lite för mer än 15 år sen på min fars sida. Jag lyckades hitta min farfar och min farfarsfar. Nu har det jag då hittade av olika skäl aktualiserats och jag skulle behöva hjälp med två saker.
Min farfarsfar hette Carl Wilhelm, troligen Johansson, född 19 februari 1867 i Hillared. Moder Brita Sofia Johansdotter född 1822 i Hillared. Farfarsfar flyttade till Stockholm någon gång på 1880-talet och jag har fångat upp honom i 1890 års folkräkning då han bodde i kvarteret Berget no 4 i Adolf Fredriks församling, hade gift sig med Hedvig Augusta Jonsson född 1868 i Stockholm. I hushållet fanns också en fosterdotter Augusta Wilhelmina Elisabeth Karlsson född 22 september 1885 i Stockholm. Hon finns inte med i familjen i folkräkningen Stockholms stad år 1900.
Det jag är intresserad av att om möjligt få veta är när farfarsfar Carl Wilhelm bytte efternamnet till Stenberg, när han gifte sig och mer information om fosterdottern efter år 1890.

2024-03-02, 13:09
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:42
    • Visa profil
Carl Wilhelm tog namnet Stenberg innan han flyttade från Hillared till Stockholm, se husförhörslängden Hillared AI/5 sid 117 (där han står som Karl Vilhelm Jansson Stenberg).Han bodde med mor och syskon i fastigheten Stenkullen, så det kan vara därifrån han tog namnet.

Om du söker i Rotemansarkivet:
https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Rotemannen2012/Search.aspx
kan du få fram en hel del information om både Carl Wilhelm och Augusta Vilhelmina.

2024-03-02, 14:47
Svar #2

Utloggad Lennart Stenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 19:23
    • Visa profil
Hej KG! Stort tack för snabbt svar om namnbytet!
Jag har hittat Rotemansarkivet och en hel del uppgifter om farfarsfars vistelser i staden och vilka som fanns i hushållet. Där hittade jag också att det fanns ytterligare 3 barn födda efter 1900, två systrar och en bror till min farfar, som jag inte noterat tidigare!
Jag hittade lite mer om fosterdottern i Sveriges Folkräkningar 1890 där det framgår att hon inskrevs i Sala 4/2 1891. Nu har jag börjat titta i Riksarkivets kyrkoarkiv och husförhörslängder 1886-1895 för att se om hon finns med där.
Spännande det här, jag får nog inköpa Sveriges Dödbok också...
Vänliga hälsningar
Lennart Stenberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna