ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rödeby-USA  (läst 812 gånger)

2000-06-17, 20:20
läst 812 gånger

Marie-Louise Garheden

Hej
 
Min morfar Jon (John) Emmerik Edvin Nilsson f. 1882-09-29 (Augerum)reste 1901 för första gången till USA.
Då som eldare på någon båt. Morfar hamnade så småningom i Brockton (Massachusetts).När Morfar lämnade Sverige för sista gången (1911-13) var han skriven i Rödeby.  Morfars syster som hette Gerda Charlotta Nilsson F. 1874-04-13 (Karlskrona) emmigrerade redan 1893-03-07  hon hamnade Goffstown (Massachusetts)
I familjen fanns ytterligare fem syskon.
Hilda Augusta född 1872-12-02 (Karlskrona)
Axel Albin född 1876-12-18 (Augerum)
Fritz Hjalmar Reinold född 1880-01-02 (Augerum)
Jarl Algot född 1884-04-25 (Augerum)
Gunnar Emanuel f.1889-07-05 (Karlskrona) Föräldrarna hette.
Jonas Nilsson f. 1845-04-26 (Hoby) och Johanna Petersdotter f. 1847-04-27 (Gunnarskulla,Backaryd) Johanna dör 1890-10-21 (Karlskrona)
Jonas gifter om sig med Ingrid Petersson  och får ytterligare två barn.
Gustaf Herbert vilhelm f.1896-04-06 (Karlskrona) Einar Tage f.1903-08-03 (Karlskrona)
 
Skulle bli mycket glad om någon har några uppgifter om dessa personer.Kanske kan någon också tipsa mig om hur man söker vidare  i USA.

2000-06-17, 21:54
Svar #1

Christian Andersson

Hej Marie-Louise.
 
Tyvärr har jag inte så mycket att komma med, jag har kontrollerat i mitt register över återfunna blekingar i Amerika, men varken din morfar eller hans syster var med. Vet du var i Rödeby din morfar var bosatt när han gav sig iväg omkring 1912?  
 
Det enda jag hittade är följande:
 
Ejnar Tage är säkerligen din morfars bror och Rut Elisabet är förmodligen Ejnar Tages hustru.
 
Mvh Christian
 
19030803-3315
NILSSON, EJNAR TAGE
S VÄGEN 4
370 24  NÄTTRABY
Död 20/3 1983.
Kyrkobokf. (1974) i Nättraby (Blek län, Karlskrona kn).
Mant.-skr. (1974) på samma ort.
Född 3/8 1903 i KARLSKRON.S (Blek län).
Källa: SPAR 90
 
19040404-3325
NILSSON, RUT ELISABET
S VÄGEN 4
370 24  NÄTTRABY
Död 9/2 1980.
Kyrkobokf. (1974) i Nättraby (Blek län, Karlskrona kn).
Mant.-skr. (1974) på samma ort.
Född 4/4 1904 i KARLSKRON.S (Blek län).
Källa: SPAR 80

2000-06-18, 23:04
Svar #2

Marie-Louise Garheden

Hej Christian
 
Tack för uppgifterna om morfars halvbror.
 
När Morfar lämnade Sverige bodde han i Mästaremåla
Rödeby. När hans syster lämnade var hon bosatt i Karlskrona.

2000-06-18, 23:48
Svar #3

Christian Andersson

Hej igen Marie-Louise.
 
Levde din morfar ensam när han reste till Amerika för sista gången, eller lämnade han familjen efter sig i Mästaremåla? Vem var din mormor?
 
Mvh Christian

2000-06-19, 20:33
Svar #4

Marie-Louise Garheden

Hej igen Christian
 
Min mormor hette Gerda Maria Karolina Petersdotter och var född 1884-06-21 i Stolpabäck i Vissefjärda i Kalmar län. Mormor avled 1913-05-09 på lasarettet i Karlskrona.Morfar och mormor fick fyra barn tillsammans två dog i späd ålder redan 1908.Innan morfar lämnade placerade han två döttrar i fosterhem. Min mor Agnes Elisabet f. 1909 placerades hos en Gerda Sofia Johansson f. 1895-08-20 gift med Viktor Olsson  i västra Idehult. Var mammas syster placerades vet jag inte hon hette Berta Ingrid Evelina f. 1912-05-02
död 1955-05-09 i Nättraby. Min mor trodde alltid  att morfar var hemma och ordnade medmormors begravning och placeringarna av barnen.
 
Mvh Marie-Louise

2000-06-20, 09:39
Svar #5

Christian Andersson

Hej igen Marie-Louise.
 
Din morfars öde verkar vara en svår nöt att knäcka. Det troligaste är väl att han återvände till Massachusetts?  
 
Har du kontrollerat vad som står antecknat om din mor i husförhörslängden/församlingsboken för Rödeby från 1910 och framåt? Ibland finns lösningen närmre än man tror. I vilket fall som helst borde det framgå av denna bok vart din mors syster tog vägen. Dessa böcker finns fortfarande på pastorsexpeditionen i Rödeby. Personalen där är mycket tillmötesgående och hjälper gärna till när de kan.  
 
Rödeby Församling  
Box 43
370 30 RÖDEBY  
Tel 0455-400 17  
Fax 0455-401 17
 
Viktor och Gerda Sofia hade ju tre egna barn, men jag förmodar att det vet lika lite om din morfar som du gör.  
 
Mvh Christian

2000-06-20, 19:45
Svar #6

Marie-Louise Garheden

Hej igen Christian
 
Jag vet att morfar lämnade Sverige och att han 1924 och 1925 befinner sig i Brockton (nära Boston) sista livstecknet från dom båda syskonen kom 1933. Det är systern som skriver och hon har då haft besök av morfar.
 
Du skriver att fosterföräldrarna hade tre barn kan du få fram deras namn. Man vet ju alldrig kanske deras barn eller barnbarn har något gammalt amerikabrev i garderoben.
 
 
Har du något tips hur man kan söka vidare i USA?
Mvh marie-louise

2000-06-20, 21:09
Svar #7

Christian Andersson

Hej Marie-Louise.
 
Ibland slås jag av tanken på vad som döljer sig bakom många av frågorna här på anbytarforum. Hur lite en del människor av olika anledningar vet om sina rötter.  
 
Nu har vi kommit in på utomstående nu levande personer. Eftersom varken jag och tydligen inte heller du känner dessa personer och således inte har en aning om huruvida de skulle uppskatta att medverka här i Anbytarforum eller ej, föreslår jag att du skickar mig ett mail på ovanstående address. Jag skall se vad jag kan få fram för ytterligare upplysningar åt dig.
 
Jag har ingen riktigt bra idé för hur du skall komma vidare i U.S.A. Ett sätt vore kanske att koncentrera forskningen på systern och evetuellt komma din morfar på spåren den vägen. Eftersom du ingenting har nämnt har jag nästan tagit för givet att din morfars syster var ogift och barnlös.
 
Mvh Christian

2000-06-20, 22:28
Svar #8

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
 
Du kan göra en sökning på Social Security Death Index Interactive Search och se vad du kan komma fram till där. Det fanns några John födda 1882. Jag gjorde en test på Nilsson, ljudlikt och födda 1882 i september.
 
http://ssdi.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/ssdi.cgi
 
 
Hoppas att det kan vara någon av dom.
 
mvh
//Lena

2000-06-20, 23:23
Svar #9

Christian Andersson

Hej Lena.
 
Tack för tipset. Det var bland det första jag gjorde. Det finss fyra John Nelson som är födda i september 1882, ingen av dem verkar passa in på Marie-Louise morfar.
 
Mvh Christian

2000-06-21, 14:23
Svar #10

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej, Christian!
 
Ibland är man mobil även i USA. Han verkar ju flytta omkring så man kanske får söka någon annan stans. Själv väntar jag på en förfrågan jag gjort med spänning.
 
mvh
 
//Lena

2000-06-23, 21:46
Svar #11

Marie-Louise Garheden

Hej Lena  
 
Tack för tipset. Morfar fanns inte med över avlidna i Massachusetts men han kan ju ha flyttat.
Har också hittat utlagda passagerarlistor.
så nu nu har jag fått mycket att gå igenom.
 
http://istg.rootsweb.com/
 
Mvh Marie-Louise

2000-06-24, 06:46
Svar #12

Christian Andersson

Hej igen Marie-Louise (och Inger).
 
Social Security Death Index är ett fantatsiskt verktyg när man letar efter personer i U.S.A. Men det är ingalunda heltäckande. Din morfar finns uppenbarligen inte med, vare sig i Massachusetts eller någon annanstans. Det kan bero på att han stod utanför systemet. Eller att han avled så tidigt att han av den orsaken inte finns med. Det senare är nog det troligaste.
 
Du kommer sannolikt inte heller att hitta honom i det fåtal passagerarlistor som finns utlagda på webben. Det är mycket svårt att hitta personer i Amerika, bland annat därför att de saknar den typ av folkbokföring som vi har här hemma. Här är det ju möjligt att följa någon ända från vaggan till graven, bokstavligt talat.
 
Det viktigaste i all forskning, inte minst släktforskning, är att först gräva där man själv står. Ta reda på så mycket som möjligt här hemma först, innan man lägger ned tid och pengar på efterforskning på andra sidan Atlanten. Har du tagit reda på vad som står om honom, din mor och hennes syskon i Rödeby kyrkoböcker? Där kan finnas ledtrådar! Var någon av din morfars syskon ogift och barnlös? En bouppteckning där kan lämna värdefull information.
 
Kanske barnen i din mors fosterhem sitter inne med upplysningar (har du glömt att mejla till mig?).  
 
En sökning på emigrant-CD kanske skulle kunna ge en någon upplysning om var i U.S.A. det är lämpligt att börja söka efter din morfar och hans syster.
 
Du kan ju också lägga ut din fråga på något forum liknande det här i det stora landet i väster, men då måste du nog ha betydligt mera uppgifter att komma med om du skall kunna hoppas på något svar.  
 
Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna