ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårläst latin, Vendel, C:6, Vigsel, sid 255 i boken, bild 268 i SVAR, No 20 i längden.  (läst 92 gånger)

2024-03-01, 13:33
läst 92 gånger

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
I Vendels kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, C:6, 1792-1828, sid 255 i boken, bild 268 i SVAR, No 20 i längden, noteras vigseln mellan skomakaren Lars Österberg och torpardottern Anna Olsdotter. I kolumnen Anmärkningar noteras att mannen är välfrejdad. Dessutom finns en notering på latin som jag är osäker på. Anna har ju ett "oäkta" barn. Noteringen verkar handla om att Anna varit utsatt för ett övergrepp. Jag har svårt att tyda bokstäverna i noteringen och är dålig på latin. Kan någon tyda och översätta?
Mvh

Gunnar

2024-03-01, 19:13
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
– Uxor ve-
ro longe ante
nuptias stupratu, spu-
riam genuit filiam.

Hustrun har långt före äktenskapet blivit våldtagen och fött en oäkta dotter.

Får jag det till.
Hälsar vänligen
Maud

2024-03-06, 10:28
Svar #2

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
Tack Maude!
Vilket sorgligt öde.

Jag försökte hitta information om Anna straffades med kyrkoplikt men jag fann ingen info om asolution. Fadern, drängen Erik Ersson i Prästgården verkar inte heller blivit straffad.
Mvh
Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna