ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hendrik Smeekens  (läst 113 gånger)

2024-02-29, 13:13
läst 113 gånger

Utloggad Göran Alfredsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 16:02
    • Visa profil
Hej!

Idag fick jag en "upptäckt" i MyHeritage där min anfader som hette  Hendrik Smeekens. f. 1593 i Augerum. Död 7 sept 1669.
Just nu är jag lite nyfiken på VEM han är... Med tanke på efternamn är lite ovanlig, därför frågar jag er :)
Hur kan jag söka vidare? Förslag?

Tack för er all hjälp! :-)

/Göran

2024-03-01, 11:13
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:10
    • Visa profil
Uppgifter på MyHeritage bör tas med en nypa salt och alltid kontrolleras mot andra källor. Ofta har rena felaktigheter smugit sig in.

Hendrik Smeekens är ett flamländskt namn. Naturligtvis kan det ha bott flamländare i Blekinge på 1600-talet, till exempel i den nu försvunna handelsstaden Lyckå, men om man inte hittar personen i svenska/danska källor måste man nog bortse från uppgiften om att Hendrik föddes i Augerum.

Hendrik finns på flera olika släktforskningssidor, men där nämns inte någon födelseort:
https://www.geni.com/people/Hendrik-Smeekens/6000000031028974394
https://www.genealogieonline.nl/stamboom_van_dijk/R28042.php

De ättlingar som går att söka fram via den sistnämnda hemsidan gifter sig med andra personer med flamländska namn, vilket tyder på att de knappast bodde i Blekinge.

1593 låg Augerum i Danmark. Om det finns så gamla födelseböcker eller andra bevarade arkivalier i Köpenhamn vet jag inte.

I mantalslängderna från Kristianstads län 1659 och 1661 (de äldsta tillgängliga i ArkivDigital och Riksarkivet) hittar jag ingen Hendrik Smeekens i Augerum. 

2024-03-01, 16:02
Svar #2

Utloggad Göran Alfredsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 16:02
    • Visa profil
Hej KG Hammarlund!

Tack för upplysningar och jag har också varit inne på bl a Geni... Det var mycket oklar så jag började tvivla på om det var rätta uppgifterna :-)
Blev lite tveksamt för en av barnen blev född i Blekinge och de övriga i Belgien.
Dessutom barnen blev kvar??!! De övriga återvände så jag tyckte att det var lite oklar och kanske felaktiga uppgifterna?
Så nu hittade jag att den är borttagen i Gemi?! Hum...

Men tack för du påpekade att MyHeritage är inte 100 % säkert utan det kan finnas felaktiga ja...


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna