ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kierstin Olofsdotter f 1668 föräldrar?  (läst 42 gånger)

2024-02-26, 21:31
läst 42 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej,

jag söker föräldrar och ev. syskon till Kierstin Olofsdotter född 1668 i Fröbbesta i Odensvi församling/socken.

Att hon var född på platsen i den församligen framkom när hon avled 1710 och begravdes 13 mars i Västerfärnebok församling där hon bott med maken Per Andersson i Norrgärdsbo. De hade gift sig 14 augusti 1698 i Västerfärnebo. Då hade hon varit i tjänst i Prästgården i församlingen i ett år.

Före det hon varit i hela 5 år i tjänst hos häradshövding Per Gyllengö(ö)k.  Jag vet inte exakt var Gyllengöök bodde, så jag kan inte spåra henne därifrån tillbaka till Fröbbesta.

Hennes levnad kommer fram i död- och begravningsboken, se här v72787.b118.s114 samt bifogad skärmbild.

Dessutom är inte källäget det bästa för Odensvi församling. Jag hittar inte ens domböcker för perioden när hon föddes och en tid efteråt där kanske en förälder till henne kunde fångas upp.

Fast det verkar endast ha funnits en Olof i Fröbbesta, vilkens son avled 1669 v72787.b118.s114. Kanske denne Olof också var Kierstins pappa? Fast ingen Olof fanns ens inskriven i de existerande mantalslängderna, dessvärre. Fast det fanns alltså en Olof i Fröbbesta runt åren för Kierstins Olofsdotters födelse i Fröbbesta.

Vet någon om vilka Kierstins föräldrar var, en eller båda eller något syskon, vore jag väldigt tacksam.

Med vänlig hälsning,
Desirée G.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna