ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sigrid Jönsdotter i Grinnemo, Sunne 1664  (läst 149 gånger)

2024-02-25, 16:20
läst 149 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil

1664-07-23

"Den 23. fingo vij hästar och redo til Grinemoo, ther jagh berättade Håkonss hustru widh nampn Sigridh jönssdotter, född j Lundh i Väsehäradt; henness moorbroder hett Eluff j Kasswalla, war then äldste som fanss på then tijden och then ortten."

Källa: Diarium Gyllenianum eller Petrus Magni Gyllenii dagbok 1622-1667, Helsingfors 1882, sid. 298
(https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/54910)

Den i Grinnemo (dåvarande Sunne, nuvarande Gräsmark) som passar bäst är väl Håkan Engelbrektsson.
Se bl.a. https://www.kenalexis.se/p75139aaf.html

Men frågan är om Sigrid är mor till alla Håkans barn eller om han var gift mer än en gång.

Går det att hitta mer information om Sigrid Jönsdotter från Lund och Elof i Karsvalla?


2024-03-29, 13:34
Svar #1

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:56
    • Visa profil
På en liten ort kan det gå att få fram via mantalslängder, och skattelängder du har ju mannens namn - det är där mindre risk för att man väljer fel person. Man kan ju härleda något om barn efter vem som ev fick ärva gården, ofta var det ju äldste sonen eller en dotters man= måg.

2024-04-09, 19:32
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
För Grinnemo har jag ifrån landskapshandlingarna antecknat:

Grinnemo:[1581 Tosseberg] 1600 Engelbrekt; 1606 Mantalsregister (1 knekt, 1 hustru); 1606 Mantalsregister (1 piga); 1608(s) Halvt hemman. Håkan Engelbrektsson, knekt; 1609 Håkan Engelbrektsson, knekt; 1609 Engelbrekt; 1610 Engelbrekt (med hustru), Håkan (knekt, med hustru); 1613 Håkan {skattar 6 mark}; 1613 Jöns {med hustru, skattar 12 mark}, Håkan {med hustru, skattar inget, se tidigare}; 1615 Jöns;

Bör givetvis kontrolleras emot originalhandlingarna!

Jag borde givetvis ha nämnt det att Håkan och hans hustru är vid tiden för Gyllenius besök väldigt gamla. Med andra ord kan det vara svårt att just i mantalslängderna hitta hustruns förmodade föräldrar eller föräldrasyskon.

Men kanske kan det dyka upp en Jöns i Lund och/eller en Elof i Karsvalla i landskapshandlingarna eller andra längder från 1600-talets första decennier.
Jag har detta kvar på listan om nu någon annan inte redan har gjort det.

Men tack för responsen och tipsen Ingemar.

2024-04-09, 20:11
Svar #3

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 14:05
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Hej Marcus
Jag har en del anteckningar om Lund i Väse. Min tolkning av dessa är att två bröder Jon och Björn Knutssöner hade ärvt hemmanet efter sin far. Båda bröderna fanns i Lund tidigt 1600-tal men Jon var den som blev vid gården och hans barnkull är uppskattningsvis född 1590-1610. En av hans söner förefaller ha varit Jöns i Finntorp, Ölme vars barnkull i sin tur verkar ha födelseår 1613-1640. Några andra Jon eller Jöns med anknytning till Lund har jag inte funnit från denna tid.


Jöns i Finntorp skulle kunna vara far till din Sigrid Jönsdotter om hon föddes i Lund innan han etablerade sig i Finntorp men att hennes morbroder skulle vara Elof i Karsvalla är om inte helt omöjligt ändå svårsmält. Den Elof som troligen åsyftas av Gyllenius var nämndeman och lär ha varit född före 1550. Han finns i Karsvalla åtminstone från 1567 (det kan i och för sig ha funnits fler Elofar därifrån men de har i så fall inte lämnat några spår alls efter sig i de källor jag har kollat).


Jag lägger som en hypotes fram att Sigrids patronymikon kan vara felnoterat eller feltranskriberat. Jons och Jöns är ju inte alltid konsekvent åtskilda i källorna och här skulle det alltså passa bättre tidsmässigt om hon var en ”Jonsdotter” dvs dotter till Jon Knutsson. Då skulle födelseplatsen Lund stämma och det skulle göra hennes ålder mer lämplig till att vara systerdotter till Elof i Karsvalla (samt mor till Håkan Engelbrektssons barn).

2024-04-10, 21:48
Svar #4

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Tack Erik för kloka och intressanta möjliga scenarion.

Ja kanske kan Gyllenius felaktigt ha kallat Sigrid för Jönsdotter och ej Jonsdotter som verkar vara mer kompatibelt med informationen i originalkällorna.
Jag antar att sannolikheten att det finns ett domboksmål där Sigrid nämns i Väse härads domböcker är lika med noll så den vägen är nog stängd.

Kan du berätta lite mer om Elof i Karsvalla?
Kan du ge något exempel på källa inklusive AID eller SVAR bildid? Vore roligt att snabbt kunna se honom i en handling.

Ur minnet.
Håkan Engelbrektsson hade en bror Jöns så om detta namn dyker upp bland Håkans ättlingar kan det ju ha med honom och ej med hustrun att göra.
En son tror jag fick namnet Elof, men det behöver ju inte vara efter Elof i Karsvalla i och för sig, men ändå intressant att namnet finns där.

Återigen tack, alltid givande att läsa dina inlägg!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna