ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning efter Jöns Christensson  (läst 77 gånger)

2024-02-22, 07:39
läst 77 gånger

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 08:55
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med att tyda inledning i bouppteckningen för Jöns Christensson ArkivDigital Västra Göinge häradsrätt Flla:31 Bild: 2950 sida: 65.
Jag kan tyda hustrun och barnens namn men sen får jag lite svårt att utläsa vissa namn och om det står om eller hur de är släkt.
Tack på förhand!

2024-02-22, 10:08
Svar #1

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
År 1790 den 1ste Julij blef på wederbörlig begiäran af underteknade Laga Boupteckning förrättad efter Rusthållaren Jöns Christenson i Torslehult som med döden afled den 8de sidstl:ne Maj ock efter sig lemnade änkan Kiele Tors Dotter jemte 4ra st barn 2ne söner ock 2ne dottrar, Älsta Sönen wid namn Christen 14 år den yngre wid namn Jon endast 4 månader gl: ena Dottren Bengta 10 år ock Nilla 7 år gaml. Wid denna förrättning war änckan sielf tillstädes Jemte des brödrar Kiersten Torsson i Åkarp ock Måns Torsson i Biörstorp samt flera des anhörige, Ock som förmyndare å barnens wägnar den aflednas Broder Rusthållaren Ola Christensson i Wesjunga och drangen Johan Nilsson från Boalt som är förlofwad med den aflednas sy-syster [!] änckan Magnil Christensdotter i Häslehult.
mvh Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna