ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårläst Mantalslängden för Runsten Dyestad #6 1733, 1734, 1736, 1738  (läst 83 gånger)

2024-02-21, 17:48
läst 83 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Nu är det spännande! Återigen verkar jag ha funnit en ana tack vare mantalslängderna.
Jag har följt längden för Runsten, Dyestad #6 bakåt i tiden från 1742.

Min kända ana är Jon Jönsson. Han bor fram till 1742 i Dyestad 6 (varefter han flyttar till Södra Runsten 7). År 1738 bor han med en Jöns Persson i Dyestad 6.
1736 och 1734 står bara Jöns Persson med hustru och en son, som i marginalen med lite fantasi skulle kunna bli Jon. Men jag skulle gärna vilja säkerställa att jag har rätt.
1733 är sonen inte nämnd, vilket troligtvis har med åldern att göra. Men i stället står där en annan anteckning som skulle kunna vara intressant eftersom Jöns Persson har en hustru. Kan det vara hans hustrus namn? Men det ser ut som Anders-någonting. Knappast en hustrus namn...

I bilden är bilderna överst från anteckningsområdet i mantalslängden för Runsten, Dyestad 6:
vänster 1733, nedanför 1734, höger uppe 1736 och höger nere 1738

Förhoppningsvis kommer vi fram till att Jöns Persson är Jons fader :)

2024-02-21, 18:15
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 15:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
g. Ands 14 åhr     |     S. Joen

S. Joen
                 |    Jöns Perßon 1/3
                                  Jon Jönßon 1/3

"g" lär betyda "gossen". Det kan ju inte vara "gamle" när han bara är 14 år...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-02-21, 18:59
Svar #2

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Hej Jörgen,
Ah, g för gossen och Anders lite enkelt förkortat!  ;)
1740 dyker denna Anders upp igen som son, så det förklarar saken.
Du är fantastisk!

År 1741 har vi förresten samma familj, Jöns Persson med en son på övre raden, och hans vuxne son Jon Jönsson med hustru på raden under. (Se bild från mantalslängden för 1741 sida 519)
I marginalen står åter en anteckning om en son (S) följt av något jag inte lyckas tyda. Danill (utan prick över "i" i så fall)???. Inte står det Anders i alla fall...

Vidare har de många kommentarer, t.ex. ovanför sonen så försöker jag tro att det står "Sara till åhrs?" och raden under sonen står det också något som skulle kunna se ut som ett "h" och ett ord följt av samma "till åhrs"? Skulle det kunna vara hustruns namn?
Dessa anteckningar har jag inte sett för något annat år i mantalslängderna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna