ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marja Bengtsdotter från Trankvill  (läst 206 gånger)

2024-02-20, 22:06
läst 206 gånger

Utloggad Anna-Carin Leijon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 20:57
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Marja Bengtsdotter. Hon gifte sig 1785-05-22 med Sven Carlsson från Augerum. Hon kommer då från Trankvill.  (Torsås (H) EI:2 (1775-1841) Bild 18 / sid 31)  Marja dör före 1799-05-27. Datumet avser hennes bouppteckning. (Östra häradsrätt FIIa:12 (1797-1799) Bild 5730 / sid 1047)
Vid bouppteckningen kallas Bonden Mårten Carlsson från S Slätafly för att bevaka 7-årige sonen Peters rätt. Nu var Mårten inte med vid bouppteckningen, men ändå!
Det finns ingen dödsnotis i Augerums böcker. Alltså inte heller någon ålder  för henne vid dödsfallet och det står ingenting i bouppteckningen om vilket datum hon dog. Jag hittar ingen födelsenotis i Torsås. Hennes man är född 1759(i Fridlevstad)  så jag har sökt 1755 och 10-12 år framåt. Jag har försökt att hitta en koppling mellan Marja och Mårten men inte hittat någon. Han är född 1769-11-23. Fadern heter Carl Arvidsson. Mårten är gift 1792-03-20 med Elin Nilsdotter från Väghyltan.
Marja och Sven hade ytterligare en son, Petter, som dog vid 2 års ålder. Inte så många vittnen för någon av sönerna och ingen som kan ge någon ledtråd till släktskap.
Förhoppningsvis kan någon ge mig en ledtråd till var hon kommer ifrån.
Mvh Anna-Carin L

2024-02-21, 08:20
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:42
    • Visa profil
Det föds en Maria, dotter till båtsmannen Bengt Fiskare och Karin Olofsdotter i Rinkaby, Hossmo 1756-09-03 (Hossmo C:2 sid 110). Hon kan möjligen vara en kandidat, Hossmo är ju grannsocken till Torsås.

Bengt Fiskare nämns här: https://www.diginpast.se/bmregister/databas/sm/pfa668cf0.html

2024-02-21, 09:10
Svar #2

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Maria Bengtsdotter, f. 13/12 1752 i Trankvill, Torsås.
Dotter till båtsmannen Bengt Persson Skytt och Maria Månsdotter.


Bonden i Södra Slätafly, Torsås Mårten Karlssons farfar, bonden Arvid Karlsson i Södra Slätafly, var bror till Bengt Skytts far, bonden Per Karlsson i Södra Slätafly.


I en bouppteckning i Östra häradsrätts arkiv (K) efter drängen och gårdmannen Karl Persson (ca 1730-1803) i Norra Flymen, Augerum nämns den avlidnes brorsdotterson Peter Svensson i Mörtenabben, Augerum och hans far och förmyndare, torparen Sven Karlsson i Mörtenabben: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0110847_00467
Karl Persson var alltså bror till Bengt Skytt.

2024-02-21, 20:11
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Leijon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 20:57
    • Visa profil
Oj, det var snabbt! Hjärtligt tack både KG och Jörgen för era svar. Båtsmannen Bengt i Hossmo hade jag missat helt.
Men visst är det Maria från Trankvill. Det spännande är, att jag fick upp Bengt Skytt och Maria Månsdotter vid en sökning (vigda, kanske?, PLF, kanske?) just igår kväll, och tyckte att det skulle ju passa bra eftersom modern hette Maria. Så jag sökte i Båtsmannasregistret men hittade ingen BM Skytt alls i Torsås?! Där kan man ju annars hitta både familj och anor. Då gav jag upp och ställde min fråga.


Men som jag har letat! Om jag hade letat några år till bakåt i födelseboken har jag kanske hittat henne.  Men hennes relation till Mårten Karlsson hade jag nog haft svårt att lista ut.  Arvid Karlsson och Mårtens far, Carl Arvidsson, har jag stött på förut när jag har letat efter anor till Maria Carlsdotter,  BM Anders Tättings hustru. (Utan att lyckas dock.....) Men om henne  får det väl bli en ny fråga från mig så småningom.


Jag kan bara tillägga att Sven Carlsson, Marja man, är son till BM Carl Svensson Perstorp (1732-1807) i Fridlevstad och Maria Gisesdotter (1734-1788).


Ännu en gång tack så mycket för svar.
Hälsningar Anna-Carin

2024-02-24, 23:10
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Bengt Persson Skytt är båtsman för Tornby i Ramdala socken i Blekinge.

Se Maria Bengtsdotter från Trankvill i Arkivguidens Forum.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-03-26, 20:04
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Leijon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 20:57
    • Visa profil
Det var intressant. Jag trodde att båtsmän bodde på samma ställe där de "hade sin post". Men så var det tydligen inte! Den kunskapen är bra att ha. Det finns ganska många båtsmän i min mans släkt. Oftast i Torsås.


Det verkar ju som om Bengt Skytt har levt sitt liv i Trankvill i Torsås; gift sig och fått barnen där. Han var gift 3 gånger. 1749-1773 med Maria Månsdotter (5 barn), Kerstin Olofsdotter. Vigsel någon gång mellan 1774-1778(ingen vigselnotis) (2 barn) och Catharina Jonasdotter, vigsel 1792 i Söderåkra.


När det gäller Karl Persson, Bengts bror, så hittar jag ingen födelsenotis för honom. Jag har hittat syskonen Ingrid 1727, Maria  1733, Per 1738-1738 och Jon 1743 men inte Karl. Jag har ju läst bouppteckningen som jag fick referensen till men jag vet inte när han var född.


Tack ännu en gång!/Mvh Anna-Carin



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna