ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skogsfinne från Malung?  (läst 105 gånger)

2024-02-19, 19:52
läst 105 gånger

Utloggad Ulla Nilsdotter Jonsson

  • Ulla NJ
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:36
    • Visa profil
Hej.
Skulle behöva hjälp.

Jag har Henric Mattsson f 1752 i Malung , troligen född 21 jan.
Här finns han i Västra Råda som urmakare : N Råda Husförhör A1:1, p 96.
Har inte hittat honom i Malung, som jag antar tillhör Lima fs 1752.

Men jag tror han tillhör en skogsfinnesläkt med tanke på namnet och födelseort. Vore tacksam om någon kan hjälpa mig med uppgifter!
MVh Ulla

2024-02-26, 16:23
Svar #1

Utloggad Mikael Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 22:55
    • Visa profil
Hej Ulla!
Urmakaren Henrik Matsson omtalas i tråden "Malmberg fr. Tyngsjö/Äppelbo":
https://forum.rotter.se/index.php?topic=175919.msg1574960#msg1574960

Då det gäller Malungs socken, så är det så att Lima socken är utbruten ur Malungs socken. Och Transtrand socken ur Lima socken.
Skulle kunna tänka mig att det är i "Malungs Finnmark" d.v.s. byarna runt Tyngsjö som denne Henrik kan komma ifrån?!? Det flyttas nämligen ganska flitigt över gränsen mellan finnmarkerna i östra Värmland och Dalarna.
Henrik Matssons 1:a hustru Maria Gefverts släkt "Gävert(m.fl. stavningsvarianter)" har jag forskat på en hel del genom åren.
Malung socken kan vara lite jobbig att forska på då husförhörslängderna börjar först år 1803 och födelse-, vigsel- och dödboken från år 1775.
Och Tyngsjö kyrkoarkiv först 1855. Tyngsjö församling bildades som ett kapellag omkring 1815 inom Malungs församling och hade egen kyrkobokföring ända till 1976.
Mvh
Mikael Eriksson



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna