ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker släktingar i Järeda.  (läst 105 gånger)

2024-02-19, 16:22
läst 105 gånger

Utloggad Sofia Aleksandrina

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 19:30
    • Visa profil
Hej!

Är ny inom släktforskning men vill gärna hitta mer om mina småländska rötter.

Min farmor är döpt i järeda kyrka och jag hittar information om det i riksarkivet. Det jag söker är information om hennes pappa. Folke Manfred Karlsson. Mamma till honom är Hanna Karlsson/Carlsdotter. Gifte sig med Janne Andersson och därmed tog hon namnet Andersson. Folke är även ättling till Harry Martinsson, på hans mammas sida. Så de är relaterade till varandra.

Om jag minns rätt så jobbade Folke på ett sågverk tills han blev väktare eller dylikt. Var vet jag inte.

Folkes hustru, Sally Linnea Karlsson, hette egentligen Sally Linnea Pettersson för att hon skulle kunna bli inskriven i skolan (då hennes mamma Ida Maria Karlsson var ogift).  Hon vart hembiträde hos en familj som hette Karlsson, tror han hette Karl Oskar Karlsson. Kommer ej redigt ihåg var men men, när Folke och Sally gifte sig behöll hon namnet. Mormor till Sally hette Johanna Pettersson. Pappa till Sally är okänd, farmor sa att han var rallare och hette Simon Svensson.

Farmor flyttade runt lite järeda, järnforsen, hammarsebo, hultsfred och säkerligen något annat ställe. Har för mig något till ställe. Tror dock att hennes tvillingsystrar föddes i hultsfred/hammarsebo…



2024-02-19, 20:54
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6988
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 18:35
    • Visa profil
En mycket enkel inledning till en antavla:

1 [Lever]

                                                                                     *** I ***
2 Folke Manfred Karlsson, född 1910 21/10 i Vånga sn, Krist, död 1964 24/9 i Furiren 5, Kyrkogårdsgatan 2 C, Hultsfred. Grovarbetare i Haga, Järeda nr 2, Järeda sn. (försb,sdb). Gift 1936 20/6 i Järeda sn med
3 Sally Linnéa Karlsson, född 1914 13/3 i Åryd, Östra Årena, Målilla sn, död 1995 4/12 i Källerydsgatan 10 B, Hultsfred. (försb,sdb). Före vigseln bosatt hos sin morbror, Johan Oskar Karlsson i Åryd.

                                                                                     *** II ***
4 NN. Relation uä 1910 med
5 Hanna Karlsson, född 1888 23/4 i Kyrkhults sn, Blek. (försb).

6 NN. Relation 1913 uä med
7 Ida Maria Karlsdotter, född 1882 19/3 i Åryd, Östra Årena, Målilla sn, död där 1923 29/10. (försb).

                                                                                     *** III ***
14 Karl Viktor Petersson, född 1844 16/2 i Dalsebo Mellangård, Vena sn, död 1915 23/5 i Åryd, Östra Årena, Målilla sn. Hemmansägare i Åryd, 1/16 mtl Östra Årena, Målilla sn. (hfl,försb). Gift 1868 30/12 med
15 Johanna Maria Larsdotter, född 1847 27/2 i Hammarsjöryd, Hammarsebo ägor, Målilla sn, död 1923 27/11 i Åryd, Östra Årena, Målilla sn. (hfl,försb).

2024-02-19, 20:57
Svar #2

Utloggad Sofia Aleksandrina

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 19:30
    • Visa profil
Hej!

Tack så mycket. Jag fick även lite mer svar om ett annat ärende gällande min farfar från min farmor. Inlägget finns i forumet för vimmerby men skulle behöva lite hjälp.

Ska vi ta det i den tråden eller här?

2024-02-19, 21:16
Svar #3

Utloggad Sofia Aleksandrina

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 19:30
    • Visa profil
Hej!

Bo, Hanna Karlsson gifte sig sedan med en skräddare vid namn Janne Andersson, de fick sedan barn som vi är släkt med. Sedan tog Hanna efternamnet Andersson, så de barnen heter Andersson i efternamn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna