ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Heister (Hester? Häster?), Nils från Trolle Ljungby? 1789-1861  (läst 422 gånger)

2000-03-27, 14:26
läst 422 gånger

Ingrid Berg

Heister var min förfader. Jag önskar få bekräftat födelseort och namn samt få veta något om hans liv före 1812 då han finns med i rullorna hos Skånska Husarregementet. Föräldrar? och längre tillbaka?

2000-03-27, 20:24
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Du skriver inte var Nils Heister bodde, men jag råkar ändå veta lite om honom. Han levde i Tånga i Välinge socken, och anges i husförhörslängden där vara född 1789 28/8 i Ljungby. Frågan är vilket Ljungby som avses.
 
Jag tittade lite på familjen av ren nyfikenhet för något år sedan, efter en efterlysning av Nils Hester från Birgitta Engström (om du kontaktar mig på anderzb@algonet.se kan du få hennes telefonnummer). Jag misstänker att Nils Hesters mor mycket väl kan vara Pernilla Rön (Röhn), som bor inhyses hos Nils enligt hfl 1813. Hon anges som född 1766 1/9, men är ej född i Välinge. Däremot får hon två oäkta barn i socknen, Anna 1797 13/4 och Jöns 1807 9/3. Vid dopet 1807 står att så kallade pigan Pernilla Rön, hwilken 3=ne gånger tilförne blifvit rådd med barn och äfven nu förtegade barnafadern, och det gör att man undrar om inte Nils Hester är en av dessa tidigare oäkta barn. Nils döper också en dotter till namnet Pernilla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna