ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Styckebruk i Dunker?  (läst 126 gånger)

2024-02-15, 20:47
läst 126 gånger

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1306
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 21:02
    • Visa profil
Hej,

I en lysnings- eller vigselnotis, daterad 23/11 1672, i Stockholms Katarina församlings kyrkoarkiv står att brudgummen Anders Jonsson var gjutare vid Welam Mommas bruk i Södermanland. Vidare står att Anders var född vid nämnda bruk i "Danske(?)" socken. Möjligen avsågs Danmark socken i Uppland, men eftersom Welam Momma hade mer koppling till Södermanland lutar jag åt möjligheten att man avsåg en socken i Södermanland. Det närmaste jag har hittat i "ljud-väg" är Dunker socken.

Eftersom Anders var gjutare och eftersom Karl-Gustaf Andersson har skrivit:
"Tillsammans med sina bröder Abraham och Jacob fick M [Welam Momma] 14 jan 1654 även privilegium på anläggande av styckegjuterier. En fjorton år lång process med Johan Notman gjorde honom till ägare av Morpa bruk och slutgiltigt genom k [kunglig?] donation 1667 till Hargs bruk. Affärerna med Notman förde även över Hulta bruk i Gåsinge i M:s [Welam Mommas] ägo." (Källa: Willem (Welam) Momma, https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/9444, Svenskt biografiskt lexikon (art av Karl-Gustaf Andersson), hämtad 2024-02-15), tycks det mig troligt att det nämnda bruket var ett styckebruk (kanontillverkning).

Länk till notisen, som finns i Katarina församlings kyrkoarkiv, volym CI:2, sida 356:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055751_00191#?c=&m=&s=&cv=190&xywh=27%2C1%2C4371%2C2062

På internet har jag hittat information om Björndammens masugn i Dunker socken, men jag vet inte om gjutare jobbade där, och heller inte om Welam Momma ägde eller arrenderade den masugnen.

Har någon besked om ett eventuellt styckebruk, eller annat bruk i Dunker ägt/arrenderat av Welam Momma?

Gjutare mäster Anders Jonssons vittne var materie-kockare Olof Nilsson vid glasbruket (i Katarina fs i Stockholm), så möjligtvis var Anders gjutare vid ett glasbruk.

Fanns ett glasbruk i Dunker socken på 1670-talet?

Brudens pappa var ugnsmakare, men det behöver nog inte betyda att han tillverkade ugnar, som användes vid någon typ av bruk.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2024-02-18, 03:21
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 21:07
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Björndammen var av allt att döma ett vanligt järnbruk. Däremot fanns på 1600-talet också Mora bruk i Dunker, där lödstopning skedde och även titeln lodgjutare använts i sammanhanget. Så någon där kan nog kallas gjutare.
Glasbruk i Dunker kan du med största sannolikhet glömma.
Ulf Berggren

2024-02-18, 09:03
Svar #2

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1306
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 21:02
    • Visa profil
Hej och tack Ulf (igen!) för svar och information!

På internetsidan "Malmköpingsortens hembygdsförening" står:
"Mora bruk fick 1632 privilegium för myntmästaren Marcus Kock för att ge honom möjlighet att försörja sina hamnar i Nyköping med järn.".

Länk: https://www.hembygd.se/malmkoping/plats/11595/text/5744

Enligt sekundära källor var Marcus Kock svärfar till nämnda Welam Mommas bror Jacob.
Det tycks mig därför troligt att det omnämnda Welam Mommas bruk i Södermanland kan ha varit just Mora bruk (och att "Danske socken" var en felsskrivning av Dunker socken).

Tack igen hälsar vänligen,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna