ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp, dödsorsak...  (läst 68 gånger)

2024-02-14, 16:43
läst 68 gånger

Utloggad Kim Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:56
    • Visa profil
Halloj, ny här på forumet, försöker "släktforska" så gott jag kan. Har samlat på mig en hel del ner till C:a 1790...Men springer in i väggen lite p.g.a jag inte klarar av att läsa kyrkböckerna vet inte om jag någonsin kommer att kunna det (däremot är jag ganska bra på elinstallationer, känns inte som om att detta är rätt forum för det).. Nu till saken, ser att det finns en hel del kompetens i forumet. Kan man ställa frågan typ "vad står det här" i detta forumet utan att folk tycker att man är lite tjatig....Gör i alla fall ett första försök, vet inte riktigt hur man gör men försöker få med en bild och lite text så hoppas man att det kan fungera. Bilden (jpg) säger att (tror jag) timmermannen Anders Bengtsson min farfars moders far förlorade en dotter 1857-09-19 (Evelina Mathilda Andersdotter). Så lång är jag med men....dödsorsaken ?? Har försökt och titta på typ "så här skrev man förr" men inte kan man dö av handslag, eller??
Någon som kan hjälpa till? Risken är bara att det kommer mer...!!
Åsså trevlig alla hjärtan´s dag önskar Kim Bengtsson

2024-02-14, 16:57
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15328
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
    • Visa profil
Flickan dog av Tandslag.
En tidigare diskussion om tandslag finns här
https://forum.rotter.se/index.php?topic=127573.msg1297728#msg1297728

Nästa  gång bör du försöka få med en källhänvisning  också. ;)
Källan till din bild är
Göteborgs Karl Johan (O) C:3 (1857-1860) Bild 111 / sid 4 (AID: v27617.b111.s4, NAD: SE/GLA/13186)


2024-02-14, 17:48
Svar #2

Utloggad Kim Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:56
    • Visa profil
Jättetack, o tack för länken "älskar" länkar, skall leta efter någon form av sökfunktion innan jag postar.
åsså tar jag med en källhänvisning nästa gång, tack.
Kim Bengtsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna