ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Välborne  (läst 308 gånger)

2024-02-13, 18:35
läst 308 gånger

Utloggad Oskar Warberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 01:16
    • Visa profil
Hej hej,

jag undrar bara en snabb liten sak, stämmer det att någon som kallas välborne tillhör adeln? Jag har en anfader som jag i ett dokument har hittats kallas välborne men jag har aldrig innan sett någonting om att han skall tillhöra adeln? Den enda källan jag kan hitta angående detta är wikipedia och SAOL där det står att det är en titel för en person som tillhör adeln eller "av adlig börd".

Bifogar bild

2024-02-14, 10:32
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 23:56
    • Visa profil
Svenska akademiens ordbok, som ger fylligare information än ordlistan, skriver såhär:
"som är av god eller förnäm börd eller härkomst; särskilt (numera blott arkaiserande eller i skildring av äldre förhållanden): som är av adlig härkomst".

Det tycks alltså som om "välboren" har kunnat användas lite friare än att beteckna adelskap.

https://svenska.se är en bra söksida som ger träffar i akademiens tre olika ordböcker.

2024-02-14, 10:39
Svar #2

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Jag har sett det i dödböcker om komminister etc

Från NEvälboren   välboren,  numera mindre vanlig titulering av obetitlad adlig person (dvs. ej greve eller friherre). Jämför högvälboren.

högvälboren   högvälboren,  numera mindre brukligt epitet för personer av högadlig, dvs. grevlig eller friherrlig, härkomst. Ordet kunde användas bl.a. vid adressering av brev, t.ex. Högvälborna Fröken A.A.


Hälsningar
Rolf Hertzman


2024-02-23, 02:05
Svar #3

Utloggad Oskar Warberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 01:16
    • Visa profil
Jag har sett det i dödböcker om komminister etc

Från NEvälboren   välboren,  numera mindre vanlig titulering av obetitlad adlig person (dvs. ej greve eller friherre). Jämför högvälboren.

högvälboren   högvälboren,  numera mindre brukligt epitet för personer av högadlig, dvs. grevlig eller friherrlig, härkomst. Ordet kunde användas bl.a. vid adressering av brev, t.ex. Högvälborna Fröken A.A.


Hälsningar
Rolf Hertzman

Tack Rolf!!!

2024-02-23, 02:05
Svar #4

Utloggad Oskar Warberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 01:16
    • Visa profil
Svenska akademiens ordbok, som ger fylligare information än ordlistan, skriver såhär:
"som är av god eller förnäm börd eller härkomst; särskilt (numera blott arkaiserande eller i skildring av äldre förhållanden): som är av adlig härkomst".

Det tycks alltså som om "välboren" har kunnat användas lite friare än att beteckna adelskap.

https://svenska.se är en bra söksida som ger träffar i akademiens tre olika ordböcker.

Tack KG!!!

2024-03-02, 13:43
Svar #5

Utloggad Frederick Grönberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 12:22
    • Visa profil
Jag skulle precis ställa samma fråga i ett liknande ärende.

Jag har en ana som är officer (löjtnant). Han gifter sig med en änka från adlig släkt 1723. I vigselnotisen står han benämnd som Välborne Herr Löjtnanten. Detta "välborne" är något som även senare förekommer i barnens födelsenotiser. Han lägger även till sig med ett "von" innan giftermålet Jag har ej funnit belägg för något adlande även om släkttraditionen ibland gör detta gällande.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna