ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örnbergs samling  (läst 146 gånger)

2024-02-12, 11:41
läst 146 gånger

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:59
    • Visa profil
Hej,

I NAD står i beskrivningen av arkivet Handlingar härrörande från släkten de Flon bland annat "se härom Örnbergs samling, volym 9, släkterna de Flon och de Tri", men min tolkning av NAD är att det bara finns en volym (volym 1) i arkivet Örnbergs samling. Däremot finns volym 9 i "Svensk Slägtkalender (Svenska ättartal, Örnbergs ättartal)" som ArkivDigital benämner som "Arkivbildare", men jag har inte hittat vare sig släkten de Flon eller de Tri i denna volym 9 (heller inte släkten de Flon i registret i volym 17).

Kan någon hjälpa mig att hitta den omnämnda referensen "se härom Örnbergs samling, volym 9, släkterna de Flon och de Tri"? Jag är främst intresserad av släkten de Flon, som finns beskriven på adelsvapen.com (Adlercrona nr 868), men jag skulle gärna vilja läsa utredningen i Örnbergs samling.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2024-02-12, 11:52
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:10
    • Visa profil
Örnbergs samling voym 1 innehåller enligt förteckningen "6 fra[g]ment numrerade 2,3, 7-10". Osäkert, men kan det möjligen vara fragment nr 9 som åsyftas? En förfrågan till Riksarkivet kan ge besked.

2024-02-12, 13:37
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6986
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:40
    • Visa profil
Örnbergs samling är en helt annan samling än Örnbergska samlingen i Landsarkivet i Vadstena. Den finns digitiserad och åtkomlig i Digitala forskarsalen - skriv Örnbergska i sökrutan, så kommer materialet upp. Vol. 9 innehåller mycket riktigt anteckningar om de nämnda släkterna. Materialet utgörs av samlingar till utgåvan av Svensk slägtkalender/Svenska ättartal.

2024-02-12, 18:08
Svar #3

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:59
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen!!

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna