ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husförhörslängd från 1676 i Sibbarp, står det Svän?  (läst 84 gånger)

2024-02-10, 22:37
läst 84 gånger

Utloggad Oskar Warberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 01:16
    • Visa profil
Hej hej,

jag skulle kunna behöva lite hjälp med att tyda vad det står på dessa två sidor från en Husförhörslängd från 1676 i Sibbarp (Sibbarps kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13331/A I/1 (1676-1835), bildid: C0011279_00015, sida 13) ( https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0011279_00015#?c=&m=&s=&cv=14&xywh=191%2C-206%2C4207%2C2292 )

Jag bifogar även en bild på en rad jag är extra intreserad av. Jag tyder namnet som står längst upp till höger på den högra sidan som "Svän Anders." kan detta stämma? Sen undrar jag också om titeln som står över Sväns namn är namnet på en annan gård eller tilhör Svän gården "Joastorp" som det står om på den vänstra sidan?

Vad jag kan tyda så finns det även en annan Svän under Joastorp på den vänstra sidan men han har inget efternamn?

Man kan säga att det jag undrar är ifall det finns någon Svän(eller Sven) Andersson eller någon Britta(eller Britha) som står skriven i Joastorp. Också vad står det över Joastorp på den vänstra sidan?

2024-02-11, 07:43
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 06:08
    • Visa profil
Gården är Gythebyy (Gödeby) och personen Swän Andersson, med efternamnet förkortat. Och gården ger namn till Gytehbyy rote, som är vad som står över Joastorp på vänstersidan. Det finns flera Sven på Joastorp men ingen Andersson.

2024-02-11, 15:54
Svar #2

Utloggad Oskar Warberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 01:16
    • Visa profil
Gården är Gythebyy (Gödeby) och personen Swän Andersson, med efternamnet förkortat. Och gården ger namn till Gytehbyy rote, som är vad som står över Joastorp på vänstersidan. Det finns flera Sven på Joastorp men ingen Andersson.

Tack Kalle!!(ännu en gång :) )

Det är så att jag letar efter en man som hette Swen Andersson (i) Oatorp som började jobba i Karlskrona 1698 för Amirilitetet som timmerman, i deras anteckningar så är han från Småland så det kanske är lite långsökt att jag letar efter honom här men tänkte att det var värt då hans ovanliga efternamn även har stavats Joastorp och Goatorp.

Vad som gjorde just Sibbarp extra intresant var att det ligger såpass nära Varberg som är namnet som hans son Petter Wa(h)rberg tog, antagligen när han gick med i flottan, ett namn som vi fortfarande har.

Jag har tittat lite snabbt i mantalslängderna också men det verkar inte finnas någon Swen Andersson där då heller.

Tack igen för hjälpen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna