ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husförhörslängder innan 1791?  (läst 133 gånger)

2024-02-09, 18:57
läst 133 gånger

Utloggad Lise-Lotte Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 16:44
    • Visa profil
Hej, jag är ny på forumet och relativt ny som forskare. Jag vill bekräfta uppgifter genom att leta i husförhörslängden men det verkar inte finnas något innan 1791 i Ljungs kyrkoböcker. Har även letat i Vreta kloster och Tjällmos men hittar inget. Tillhör det någon annan församling / socken innan 1791?
Jag använder mig av Familysearch och riksarkivet har ni några andra enklare / bättre tips jag vill inte betala för släktforskningsprogram?

2024-02-09, 19:32
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:18
    • Visa profil
Ljung har inga husförhörslängder äldre än så bevarade. Det är helt normalt, de flesta socknars längder börjar någon gång under 1700-talet. Enstaka socknar har längder från 1600-talet bevarade och andra socknar måste man in på 1800-talet för, ibland slutet av århundradet ifall det brunnit i prästgården eller liknande. Oavsett vilka socknar man forskar i når man snart punkten där husförhörslängderna upphör och man får förlita sig på övriga källor.
 
Om du inte vill betala för Arkiv Digital är Riksarkivet det överlägset bästa. De amerikanska släktforskningssidorna är helt fulla av felaktiga uppgifter.

2024-02-09, 20:14
Svar #2

Utloggad Lise-Lotte Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 16:44
    • Visa profil
Tack för ditt snabba svar! Vilka övriga källor använder du om jag får fråga?
Jag kunde inte se vad som stod i födelseboken förutom faderns förnamn som en kollega som använder Myheritage hjälpte mig men jag vill ju helst bekräfta uppgifterna.
Jag har bestämt mig för att ge  min far hans släktträd i 80 års present så jag tar tacksamt emot tips var man bäst hittar information.

2024-02-09, 20:19
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:18
    • Visa profil
Förutom födda/vigda/döda är mantalslängder och bouppteckningar det man går till först

2024-02-10, 10:15
Svar #4

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 13:31
    • Visa profil
Hej Lise Lotte


Jag håller med Kalle har släktforskat i massor av år jag har Arkiv Digital och Riksarkivet, de är ju de bästa scannade och fotograferade  från originalet. Jag har en god vän som är mormon och jag har bett henne om hjälp i bland och hon läser svenska granska bra och kan även prata lite svenska. Allt hon lämnar ut är kollat till 100%




// Ulla:-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna