ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckningar  (läst 274 gånger)

2024-02-09, 16:51
läst 274 gånger

Utloggad Erika Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:04
    • Visa profil
Hej!

Jag har sett flera gånger att vissa av mina släktningar inte har haft sina bouppteckningar efter de har gått bort. Trots det ser jag att bouppteckningarna ska finnas med under en period. Jag tar ett exempel att en släktning gick bort 1891 o jag har kollat efter hans bouppteckning under 1891-1892 men det finns inte trots de har handlingar under dessa år för andra. Det har hänt med vissa av mina släktningar som inte hade bouppteckningar.

Vad kan det bero på att deras bouppteckningar inte genomfördes eller en annan orsak?

Tack på förhand!

Vänligen,

Erika

2024-02-09, 18:34
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 15:43
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ofta går det inte att veta säkert om bouppteckning upprättats efter en viss person. Alla bouppteckningar är helt enkelt inte bevarade i dag.

Ibland kan man se av olika handlingar att en bouppteckning upprättats, men den går inte att finna i dag. Sådana andra handlingar kan vara t.ex.:
· Domstolens eget samtida bouppteckningsprotokoll.
· Förmyndareprotokoll där det hänvisas till en inlämnad bouppteckning efter den avlidne föräldern.
· Bouppteckning efter den andre maken, där det nämns bouppteckning efter den först avlidne maken.

Observera också att det händer att en bouppteckning lämnas in till rätten långt efter att den upprättats, ibland kan det gå ett år eller mer. Och den kan också ha upprättas långt efter dödsfallet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-03-15, 22:52
Svar #2

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:27
    • Visa profil
Hej!

Har en fråga om hur lagstiftningen såg ut omkring 1790 avseende arvsrätt under vissa omständigheter.

Jag har en ryttare som 1780 har tre döttrar och en son i livet. Samma år får sonen, som också är ryttare en dotter. Året efter rymmer ryttaren från regementet och återvänder vad känt är inte till landet. Kanske han tog sig till Danmark då detta är i Skåne.

Fadern dör sedan 1790 och har en bouppteckning. I denna ärver de tre döttrarna. Inte ett ord om sonen.

- Förverkade han sin arvsrätt på grund av att rymt?
- Hans dotter, som lever 1790 och är äkta född, nämns inte heller i bouppteckningen. Förverkas hennes arvsrätt som ett resultat av att faderns eventuellt förverkats?
- Om nu fadern avlidit mellan 1781 och 1790, borde inte dottern då gå in och ärva?

Med vänlig hälsning
Paul Bergström

2024-03-17, 16:31
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 00:52
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Arvsrätten har knappast förverkats, däremot kan han medvetet vara utelämnad, även om det kunde vara svårt om hans dotter finns nära.

Men det går inte säkert att säga något utan att kunna se bouppteckningen.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna