ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skomakare - Församlingens Gärningsmän  (läst 145 gånger)

2024-02-08, 19:42
läst 145 gånger

Utloggad Ingegerd Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 19:30
    • Visa profil
Jag forskar på Johannes vars efternamn växlar mellan Persson, Schedström och Skedström.  Dessutom växlar hans födelseår mellan 1802 och 1803 den 2 maj. Han återfinns bland annat i Västra Eneby (E) AI:5 (1821-1826) Bild 296 / sid 287. Mina funderingar gäller mest dessa skomakare. De antecknas under rubriken ”Församlingens Gärningsmän” i husförhörsböckerna.
Skrevs de inte in på deras bostad eller var det så att de gick från gård till gård?
Till varje skomakarmästare finns en mängd drängar och gossar. Är de samtliga någon sorts lärlingar?
Om skomakaren var kringvandrande kan han väl knappt ha med sig flera lärlingar också!
Och vad innebär ”Församlingens Gärningsmän”? Är det bara att de bor i församlingen eller får de någon form av ersättning av församlingen?

2024-02-08, 21:44
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Förr kunde sockenhantverkare och troligen vissa arbetare kallas för gärningsmän. Socknarna hade som uppgift att bland annat utse skomakare och skräddare. Själv har jag flera sådana hantverkare i släkten men ingen av dem har varit ständigt ambulerande med familj och allt utan haft ett torp de varit skrivna på.

VH Klas

2024-02-11, 15:46
Svar #2

Utloggad Ingegerd Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 19:30
    • Visa profil
Ja, jag skulle också tro att de borde bo stationärt någonstans. Letar jag igenom hela husförhöret kanske han dyker upp i ett torp eller liknande, Skedström :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna