ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns är dömd för vad?  (läst 99 gånger)

2024-02-07, 18:12
läst 99 gånger

Utloggad Helena Eklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 15:51
    • Visa profil
Jöns Svensson född 1819-11-24 i Risekatslösa har en notering längst ut till höger. Han anses välfrejdad förutom att han är dömd för vad?

ArkivDigital: Hammarlunda (M) AI:6 (1850-1855) Bild: 60 Sida: 386

Tacksam för hjälp att tyda
Helena

2024-02-08, 07:40
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:10
    • Visa profil
Jag är inte helt säker på att jag lyckats tyda rätt, men:

"Välfr. utan det att han för(?) hor(?) blifvit dömd och därföre pliktfald för några år sedan."

Kan stämma med utgångspunkt i att det i Gudmundstorp AI:4 sid 97 står att han blivit stämd för lägersmål.

pliktfald = dömd till böter.

2024-02-12, 12:16
Svar #2

Utloggad Helena Eklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 15:51
    • Visa profil
Tack!

Mycket troligt att det är så det står. Tack vare detta hittade jag en möjlig son till honom med denna piga Elna Jönsdotter som han blev dömd för lägersmål med. Hon flyttade tillbaka hem till Stödhaf socken och fick några månader senare en oäkta son Nils. Mycket troligt att denne Jöns Svensson Engvall är fader till Nils antar jag då. 

Hälsningar Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna