ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Andersson i Skomakaretorpet  (läst 108 gånger)

2024-02-07, 16:38
läst 108 gånger

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Jag har tidigare skrivit in att föräldrarna till Erik Andersson i Skomakaretorpet (död 1799-12-31) var Anders Eriksson och Maria Andersdotter i Skomakaretorpet. Nu har jag sett i en annans släktträd att hans föräldrar anges till Anders Larsson och Elin Jönsdotter i Tjust Backegård. Jag har precis för mig att jag av någon för några år sedan fick bekräftat att det var just Anders Eriksson och Maria Andersdotter som var "min" Erik Anderssons föräldrar och att den Erik Andersson som föds i Tjust Backegård är en annan person.

Min Erik fick sonen Måns Eriksson som "emigrerade" till Älvsborgs län, och gifte sig i Bredared med Maja Andersdotter.

Någon som vet vem som är den "riktige" Erik Andersson för mig?

2024-02-13, 22:12
Svar #1

Utloggad Bo Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:10
    • Visa profil
Av husförhörslängderna för Skomakartorpet så kan man se att för AI:1 sid 88 (1727-33) så finns Anders o hustru Maria, dr Bengt gossen Erik, sid 164 (1734-1742) Anders o hustru Maria, son Bengt, gossen Erik- gossen är sedan överstruket och ersatt med son Erik. Jag skulle tolka detta som att gossen Erik flyttade från Skomakartorpet och sonen Erik hade nu kommit till en sådan ålder att han fanns med i längden.

Söker man bakåt om familjen så finns en dopnotis i Tannåker C1 sid 52 1710 den 13 november då paret får sonen Bengt. Familjen återfinns 1713på Danö i Dannäs socken där dottern Elin föds 2 augusti, 1718-07-20 kommer tvillingarna Per o Sven och 1721-04-23 sonen Carl. Någon dopnotis för sonen Erik har jag inte funnit.
Drängen Bengt Andersson i Skomakartorpet gifte sig 1735-05-26 på Bolmsö med Rachel Andersdotter i Jutatorpet och anges senare vara född 1711. Bengt och Erik är återkommande dopvittnen för varandras barn.

Angående Erik Andersson född i Tjust Backegård 1724, döpt 20 september med fadern Skomakaren Anders Larsson och hans andra hustru Elin Jönsdotter så är inte dessa kvar i Backegården 1727 för då bor här nämndemannen Anders Eriksson och hans hustru Elin Pedersdotter.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

2024-02-14, 13:34
Svar #2

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Toppen! Tack Bo Josefsson!

Så Anders Eriksson och Maria Andersdotter var inflyttade till Bolmsö?

Jag tolkar dock 'drängen Bengt' och 'gossen Erik' mer som åldersangivelser på barnen, och att det är de båda sönerna som beskrivs på detta sätt. Fast man undrar då var de andra barnen tagit vägen. Har de dött tidigt, månne?

Vad som är märkligt är att husförhörslängderna och mantalslängderna inte alls stämmer överens när det gäller Skomakaretorpet! :-O

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna