ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd  (läst 173 gånger)

2024-02-07, 16:30
läst 173 gånger

Utloggad Sven-Erik Svenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:11
    • Visa profil
Hej, min farfar, Bror Arvid Olsson, föddes i Järvsö 1899. Mitt y-dna är ju inte till någon större hjälp. Från olika håll har jag hört att en präst runt 1900 skrev ner vilka han ansåg var riktiga fäder, en sk svartbok. Skrivit till RA, men dom är överhopade av frågor. Farfars mor och mormor förekommer inte heller i bouppteckningar. Fanns väl inget att fördela. Farfar fick en målsman, Mikel Ersson Vik 3, som inte är fadern. Jag vet att farfar verkligen vistades i Vik, men enligt böckerna i Tå, mormor. Farfars mor dog när han var 1 år.I y-linjen är det skogsfinnar, Lång-Kristoffer Jönsson Honkainen. Någon sådan ättling har uppenbarligen funnits i Järvsö. Bostaden behöver ju inte ha varit där. Enligt farmor, fanns ett rykte att fadern var en tegelbruksägare från Arbrå. Ytterligare ett rykte ang bosättare i Kåsjö. Skriver inte ut namnet.
Fanns kända ättlingar till Lång-Kristoffer i trakten, fanns en mer hemlig förteckning över fäder?
Tacksam för alla möjliga förslag.

Mvh
Sven-Erik Svenberg (Johansson)

2024-02-08, 09:11
Svar #1

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2024-05-12, 01:20
    • Visa profil
Jag har inte svar på dina båda frågor, bara kommentarer. Hoppas att någon annan vet mer. Om det finns en hemlig bok så verkar den ju inte ha funnits bland de vanliga födelseböckerna, för då borde den vara digitaliserad. Det finns ju åtskilligt i kyrkoarkivet som inte är digitaliserat, men då måste man ju kolla på plats i Härnösand. Men jag gissar att en så pass intressant information borde finnas omnämnd i den nationella arkivdatabasen (NAD). Jag har inte sett något sådant. Det finns en serie H III, bilagor till födelse- och dopboken. Jag har letat i ett par av dem, men i alla fall de akterna innehöll bara lösa lappar med faderskapserkännanden.
Angående skogsfinskt ursprung så fanns det ju en skogsfinsk by i Järvsö och en näraliggande i Undersvik. Men det säger ju inget om vem den okände fadern i slutet av 1800-talet var. Ett problem med skogsfinnarna i det här området är att deras finska efternamn inte är kända. Om det fanns någon Honkainen bland dem så skulle det behöva bevisas genom DNA-testning, om det finns raka manliga linjer kvar. Det skulle intressera mig mycket, eftersom jag har dem som anor, tyvärr inte via någon rak manlig linje...

2024-02-08, 09:37
Svar #2

Utloggad Sven-Erik Svenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:11
    • Visa profil
Tack för ditt svar, engagemang värmer.
Enligt rykten skall det vara en bok/häfte som inte är digitaliserad. Jag har skickat en fråga till RA, som vidarebefodrat till Härnösand. Tyvärr är jag bara en i en stor hög, svaret kommer att ta lång tid. Just lösa lapparna är kända. Det var ofta modern som lämnade dom.
Min riktigt starka koppling till Honkainen är Erik Kristoffersson, som bodde i Djuprämmen. Ett stenkast därifrån, bodde en familj som slutligen hamnade i Kåsjö. Vet inte om det är ok att skriva ut namnet? Tror att det skulle vara användbart för mina frågor.
Har du Honkainens eller andra skogsfinska anor? Vad heter byn i Järvsö? Under de 4 år som jag letat efter farfars far, har jag dragit på mig en hel del info. När jag fått ett tänkbart namn, har jag gått bakåt för att se om det fanns skogsfinska anor. Noll hittills.
Troligen har inte farfars far kommit in i landet annat än från Värmland.
Vilka kopplingar har du själv till Järvsö? Läst släktboken?

2024-02-08, 10:37
Svar #3

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2024-05-12, 01:20
    • Visa profil
Byn i Järvsö heter Hästberg. Första finska bosättaren hette Lars Larsson och kom dit i början av 1600-talet. Det fanns redan tidigt en rad andra mera svåridentifierade husfinnar där också, så det fanns ju i praktiken flera familjer. Jag är direkt ättling från honom i !2:e generationen. Grannbyn i Undersviks socken heter Svedåsen.
Jag kommer själv från Järvsö och har halvvägs återvänt dit. Har släktboken, men litar inte på den. Det finns många fel i den. Men bra för en första sondering. En fjärdedel av anorna kommer från Ekshärad. Vet inte om jag har skogsfinska anor på den linjen, men verkar inte uteslutet med tanke på många finska DNA-matchningar. Tänker att min "Hästbergslinje" kanske är för smal för att generera så pass många finska DNA-släktingar.

2024-02-08, 12:51
Svar #4

Utloggad Sven-Erik Svenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:11
    • Visa profil
Har du släktboken? Är intresserad av namnet Tångring. Skulle vara intressant att se namnen från Ekshärad. Kristoffersson/Honkainen är mycket Värmland. Ekshärad kunde tänjas ända till Hagfors.
Såg att någon påstod sig ha Kristofferanor från Jämtland. Inget jag känner till.
Släktboken finns på Kungliga Biblioteket i Sthlm. Även om vi bor nära, åker vi bara till Sthlm under tvång.....

2024-02-08, 13:05
Svar #5

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2024-05-12, 01:20
    • Visa profil
Jag har släktboken, men inte där jag befinner mig just nu. Kan kolla om några dagar. Just mina anor från Värmland vet jag inte om det är särskilt intressant så länge jag inte har några bekräftade skogsfinska anor där. Det kom ju många från Ekshärad till Hälsingland i slutet av 1800-talet. Ifall jag var otydlig: jag har inga indikationer på någon koppling mellan mina Hästbergsfinnar och Värmlandsfinnarna, vilket inte utesluter att det kan vara så. De rörde sig ju ofta över stora områden och gifte sig sinsemellan innan de hade helt assimilerats i samhället.

2024-02-08, 13:17
Svar #6

Utloggad Sven-Erik Svenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:11
    • Visa profil
Jag har tittat på vilka som flyttade från Rämmenhållet till Järvsö. Jag har inte växt upp med min biologiska släkt, annars hade jag säkert haft mer kött på benen. En farbror släktforskade i många år, men gick rätt snabbt över till morslinjen istället. Känns lite mission impossible.
Nu ligger en burk på posten, för dna på Myheritage. Har Familytreedna, som vår polis använder.
Lite långt, annars har jag funderat på att åka till Härnösand. Frågan är hur man får tillgång till arkiven på plats. Går inte att ringa dit.
När det blir tillåtet med sommardäck, kan det ev bli husbil till Härnösand.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna