ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Löngren - när och var föddes han?  (läst 176 gånger)

2024-02-06, 15:25
läst 176 gånger

Utloggad Ulf Palm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 14:44
    • Visa profil
När och var föddes mältaren Jonas Löngren och hans hustru Kajsa Mårtensdotter?
Enligt husförhörslängderna föddes Jonas den 28/11 1786, men det står inte var. Han bodde i stort sett hela livet på Öland i Stora Frö, Vickleby och dog där den 23/4 1852. Han hette fram till 1825 Jon/Jonas Jonsson. Därefter heter han Jonas Löngren. Jag har kollat samtliga Ölandförsamlingars födelseböcker runt födelsedatumet men ingenting stämmer på namn eller en far som bör ha hetat Jon, Jaen eller Jonas.
Ytterst tacksam för tips om var jag ytterligare kan söka uppgifter om när och var han föddes.

Kajsa Mårtensdotter står det inte heller något om var hon föddes. Jag har sett uppgifter mellan 1787 och 1793 men har inte kunnat konfirmera dem. Hon dog i Stora Frö, Vickleby 16/1 1859.

Den första anteckningen jag hittat är från Stora Frö, Norra roten, inhyses 1811-1814. Där står mannen som Jon Jonson med hustru Cajsa Mårtensdotter och sonen Jonas, född 1814.

2024-02-07, 00:26
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:43
    • Visa profil
Både Jonas Löngren och Karin Mårtensdotter kom från andra sidan av Kalmarsund. Jonas var född i Ljungby sn. Han var född 1786-11-28 son till nämndemannen Jonas Olofsson och Stina Nilsdotter i Ljungby 3, Ljungby. De gifte dig 1775-04-26 i Ljungby.
Jonas Olofsson var född 1749-04-06, död där 1826-01-26. Efter honom finns bouppteckning i Södra Möre häradsrätt FII:39 sid 705.
Stina Nilsdotter var född 1754, död i Ljungby 3, 1827-03-19. Hennes bouppteckning Södra Möre Häradsrätt
FII:41 sid 143 bekräftar att sonen Jonas hette Löngren och var mältare på Öland.
Jonas Löngren och Kajsa Mårtensdotter gifte sig i Ljungby 1812-12-26, bägges andra äktenskap. De var då bosatta i  Ljungbyholm
Karin Mårtensson var född i Kulltorp, Arby sn 1786-07-19 dotter till Mårten Håkansson och Maja Lisa Persdotter. Modern dog i Kulltorp som änka 1839-12-18. Efter henne finns också en bouppteckning Södra Möre FII:53 sid 25 där man får veta att dottern Cajsa var var gift med Jonas Löngren.

Jonas Löngren och Cajsa Mårtensdotter fick sin första son Johan i Ljungby 1814-10-08.
1815 flyttade familjen från Ljungbyholm, Ljungby sn till Vickleby. Ljungby BII:1 sid 107.
Första husf.l. i Vickleby har du säkert läst? AI:3 sid 75.
Birgitta B

2024-02-09, 08:36
Svar #2

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:43
    • Visa profil
Jag vet inte om du läst mitt svar? Jag har mer upplysningar om familjen. Hör av dig om du är intresserad!
Birgitta B
Birgitta B

2024-02-09, 09:18
Svar #3

Utloggad Ulf Palm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 14:44
    • Visa profil
Hej.
Mycket märkligt. Jag har svarat två gånger och tackat för din snabba och grundliga hjälp i privata meddelanden till dig så nu testar jag även här.
Jag är mycket intresserad av ytterligare information om släkten. I gengäld kan jag säga att min morfars far var kyrkoherde i Madesjö.

Med vänlig hälsning
Ulf

2024-02-09, 17:47
Svar #4

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:43
    • Visa profil
Hej!


Ja visst är det märkligt att jag inte har fått något meddelande från dig.
Namnet Medelius dök upp när jag tittade på familjen i Vickleby. Jag har Kalmar stifts herdaminne och där finns en lång artikel om Johan Medelius.[size=78%] [/size]
Har du några önskemål om din släkt i Madesjö. Jag är välförsedd med material därifrån. Vi i Kalmar läns genealogiska förening (KLGF) har tagit fram det mesta om Madesjö och producerat en CD med materialet. Du kanske redan vet en hel del om din bakgrund...? Jag hjälper gärna till om jag kan.


Birgitta B i Kalmar
Birgitta B

2024-02-09, 19:18
Svar #5

Utloggad Ulf Palm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 14:44
    • Visa profil
Hej.
Jättesnällt. Jo, jag har en del om Johan Otho och hans fru Mimmi men jag tar gärna emot mer info om du har. Herdaminnet låter intressant.

En historia är att de tog sig an en pojke som fosterson. 1888, när familjen bodde i Kastlösa på Öland, tog den sig an en 7-årig pojke, Thony Edgar Herbert Allgurén. Thony som var son till en svensk ingenjör som arbetade i Brasilien skulle egentligen bo hos sin moster Thilda som var gift med kyrkoherde Ljungqvist i Kastlösa. Innan Thony hann åka till Sverige dog Ljungqvist, men Johan Otho bjöd ändå in Thony att bo i kyrkoherdebostället i Kastlösa. Där bodde han till han blev 13 år.

Sigfrid var det enda av de fyra barnen som överlevde till vuxen ålder. Han var en erkänt duktig botanist men tvingades av pappan in i prästyrket. Sigfrids barnbarn är däremot ogudaktiga. ;)

Ska vi byta epostadresser i ett privat meddelande så behöver vi inte uppehålla Löngrentråden med detta?


Med vänlig hälsning
Ulf Palm
Sala

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna