ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rundblad - båtsmän, smeder, underofficerare i Blekinge  (läst 1795 gånger)

1999-09-18, 10:47
läst 1795 gånger

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Jag har letat efter bakgrunden till min mmmfmf  amiralitetslöjtnanten Johannes Rundblad. f.  17571123 (okänt var) d. 18250322 Sanda, Gotland (Se diskussion under Ronneby) g.m. Christina Maria Lindström (1758 –1791). På vägen har jag  hittat en mängd Blekingska Rundblad utan att lyckas i mitt ursprungliga uppsåt. Johannes som tycks ha varit ”en skön juvel” i flera avseenden hänger kvar som en solitär. Kanske finns det någon annan som kan kasta ljus över hur dessa människor hänger ihop, eller vart Johannes hör. Jag har inte själv gått till arkiven. Uppgifterna där annat inte anges härrör från min mor Olga Dahls forskningar eller så har Sam Blixt vänligen sökt fram dem åt mig i databasen i Oskarshamn.  
 
Göran Johansson nämner  
Magnus R. amiralitetsskeppare och traktör i Karlskrona f. ca 1723, d. 1.8.1788 . (se diskussion under Ronneby )
 
En namne, eller samme person? är den Magnus R som 1756 blir högbåtsman, 1754  underskeppare och får avsked 1776.  (af Klerckerska samlingen,) Han har sonen Carl Wilhelm R, gift med Anna Dorothea Friberg (Karlskrona RR protokoll april 1799) , föräldrar till prästhustrun Elisabeth Dorothea (1799-1863) gm kh i Fryele Andreas Sjögren (1788-1866) (Växjö herdaminne).
 
Via Rötter har jag också information från Vanja Jonasson om  
Håkan R., färgare 1791 i Ronneby g.m. Birgitta Christina Stockberg
 
Peter / Petter R..(d före 1790) var  smedmästare i Karlskrona. Han var gift med Truen Lindquist, d 1790-05-10. Hon ägde enligt Karlskrona  rådhusrätts protokoll 17900510 en fastighet i 7de kvarteret . Paret hade en dotter, d. före 1790. Dottern skall ha varit gift med skräddarmästare Wilhelm i Karlskrona och hade med honom barnen Louisa Johanna. f ca 1778 och Johan Peter f ca 1780. Möjligen är denna dotter identisk med en Cecilia R., som dog 1788 (Info från Lars Bay) och var gift med skräddaremästare Carl Johan Wilkers (felläsning någonstans?). – En osäkerhetspunkt är också att en sjuttioårig smedmästaränka Cecilia R. enligt en av källorna avlider 1790-05-12, alltså så gott som samtidigt med Truen .
Denne smedmästare Petter R  skulle möjligen kunna vara bror till pistolsmeden Jöns R., f. 171(6) i Finnekumla sn (P), d. 1800-11-09 i Hårderup nr.7, Fränninge sn (M) vars eftersläkt Susanne Gustafsson gjort en stor utredning av. I denna förekommer bl.a. Jöns son Anders R.  f. 1760-12-24 i Hårderup nr.7, Fränninge sn (M), d. 1806-08 i ?. Innan han blir pistolsmedsmästare i Hårderup förekommer Anders som lärling i Karlskrona och återvänder hem till Fränninge 1784. Hans far Jöns hade ursprungligen tillsammans med sina två bröder Lars och Jonas varit pistolsmeder vid faktoriet i Jönköping.- En annan, möjligen besläktad person var smedgesällen Magnus R. som fick en son Magnus 1753 i amiralitetsförsamlingen.
 
Jonas, R. volonteur. F. ca 1711 (åldersuppgift dödbok). D. 1789-05-25 i Karlskrona amiralitetsförsamling. (Även denne kan möjligen ha haft en anknytning till Jönköpings-smederna.) 1749 gm Warberg, Anna Margareta f ca 1724. D. 1789-05-09.  Paret bodde i Ronneby och återfinns i husförhörslängd 1755-56, men ej hittade 57,58,59  De hade barnen  Andreas, f. efter 1753  och  Ingrid., f efter 1750 (båda hfl Ronneby 1755-56)
 
Personer med namnet Anders R. omnämns i flera sammanhang. En sådan är arklimästare (=lägsta marina underofficersgraden) och gifter sig i Karlskrona 1782 med Katharina Maria Grahm. Artillerikonstapeln med samma namn (=samme man?) har otur. 17860717 har han inte betalt sitt köpta hus.17870314 har hans  hus i Karlskrona brunnit, båda delarna enligt rådhusrättens protokoll. Denne kan också kanske vara identisk med ovannämnde Andreas Jonasson.

1999-09-18, 10:49
Svar #1

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Om båtsmännen:
 
Från slutet av 1700talet har vi också namnet Rundblad. på en rad båtsmän i Binga, Edestad, främst Binga 3. Det är oklart om de är släkt eller om de tar sitt namn från bostället.
 
Båtsman i Binga, nd 1783:
John R. g.m. Sigrid Persdotter, se Anbytarforum diskussion om Blekinge, Förkärla sn.  
 
Måns R. f ca 1770 d. 1838 i Edestad, skriven i Binga åtm 1809, 1815. Av sönerna saknar Jöns (f 1807), Måns (1797) och Nils (1810) dödsår, medan övriga barn dog medan de var unga.
 
Båtsmän i Binga 3:
(1859-68) Nils Johansson R. f. i Jät 1824 gm Christina Gustafsdotter f 1824. Döttrarna Maria Louise (f 1866) och  Elin (f 1857) kan tänkas ha överlevt till vuxen ålder.
 
(1871-90) Peter Gummesson R. f. 1845 i Edestad, gift med Botilla Johansdotter. Det finns många Johan/John/Johannes Rundblad, men det är okänt om någon hade en dotter med detta namn. Någon Gumme Rundblad har jag inte hittat! Detta par hade åtskilliga barn som dog unga men hur det gick för Edmund, Elvira, Alfred, Almida och Oscar vet jag inte.
 
Båtsman i Leråkra John R., nämnd som far 1790 gm Signil Johnsdotter
Båtsman, senare gårdman John Abrahamsson  R.  f i Binga men d. i Leråkra, g 1780 m ”Segbil??” Persdotter från Västra Vång.  
Sjöman  i Leråkra 1791 Olof gm Elin Göransson  dotter till Göran Svensson Öman och Sissa Larsdotter
Båtsman i  Rolstorp 75, Listerby: Ola Nilsson R. 1805-1863 , far till Bengta f. 1838

1999-09-18, 17:45
Svar #2

Göran Johansson

Skepparen och krögaren Magnus Rundblads kända barn är Helena Gustava f. 1766, Anna Catharina f. 1774, Johannes och Ulrika båda f. 30.10.1776 och d. i späd ålder. Det hindrar ju inte att det funnits ytterligare en son Carl Wilhelm. Rundblad var gift med Anna Christina Cavallius. Söker med ljus och lykta efter dessa bådas förfäder. Den sistnämnda bör med hänsyn till namnet härstamma från smålandssläkten Cavallius. Har du något namn på hustrun till den Magnus Rundblad som får avsked 1776? Med vänlig hälsning, Göran

1999-09-18, 23:47
Svar #3

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Nej, tyvärr, det enda jag kan tillägga är att Karl Wilhelm var styrman. En hypotes kunde väl vara att även Magnus tillhörde Jönköpingssläkten, eller att han började som båtsman i Binga. Om det finns källor där detta kan kollas vet jag inte.
Hälsningar
Gudrun

1999-09-21, 20:37
Svar #4

Utloggad Lili-Anne Rundblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 16:34
    • Visa profil
Hej Gudrun
Du säger att det finns många Anders R som båtsmän och då hänger jag på med min Anders Rundblad född 1753-12-25 (ovisst var).  Kan senare ha tillhört Nyköpings kompani. Han kommer till Frustuna sn kring 1770.  Dessutom har jag trumslagare Lars Rundblad som gifter sig 1767-01-18 i Runtuna socken(födelsedatum och ort saknas). Många Run- och Rund- kommer från den orten och flera båtsmän. Från mina vänner i gränslandskapen till Blekinge har jag fått den första Rundblad i deras grupp - Salpedersjuderimästare Johan (Arvidsson) Rundblad född 1792-02-29 i Tiurkö, Agunnaryd.  Skälet till varför han bytte till Rundblad är troligen soldatinkallelse. Hans son är kvarnägaren och smeden Anders Gustav Rundblad 1826-09-03 från Anderstorp, Rösaberg
Hälsningar Lili-Anne
Vore intressant om någon av dessa hade anknytning till Blekinge.

1999-09-22, 10:23
Svar #5

gudrun.dahl

Den smedsläkt som Susanne Gustafsson utrett kommer tidigast från Finnekumla nära Ulricehamn där Jöns föddes någon gång på 1710-talet, via Jönköping för vidare utbredning i Fränninge, Skåne. Varför de tog sig namnet är obekant. Som angett ovan finns den släkten representerad i Karlskrona åtminstone av en gesäll Anders, och troligen av smedmäster Petter som tycks vara jämnårig med Finne-kumla-Jöns och kanske kan vara hans bror. Av Jöns barn känner jag bara till Cecilia hittills (och den möjliga identifieringen med Wilkens hustru tycks efter vidare konsultationer med Lars Bay vara allt mer trolig!). Vore jättespännande om någon kunde hitta fler barn där! - Sedan finns alla dessa båtsmän, men Lilianne du har läst mig fel om du har läst att det finns flera båtsmän med namnet - jag har arklimästaren, artillerikonstapeln och så Andreas Jonasson. Den senare skulle kunna stämma i tid med din Anders R. Tyvärr vet jag inte mer om honom än vad jag nämnt i mitt tidigare inlägg. Namnet Arvid har jag inte alls sett i sammanhanget, men är det säkert att det är Tiurkö i Agunnaryd och inte Tjurkö i Blekinge skärgård? När det gäller båtsmännen i Blekinge verkar det som om Bingabåtsmännen fått namnet efter gården (t.ex. Anette Rundblads svärfars förfader). Man skulle i så fall kunna tänka sig att den förste båtsmannen där bar namnet Rundblad men kom från Runtuna eller från smeds-släkten. Eller också syftar Run på Ronneby som skrivs Runnaby t.ex. när Jonas Rundblad fick tillstånd att vigas där.  
Namnet Lars förekommer inte heller bland mina Blekingerundbladar, men en av Finnekumla-Jöns bröder tycks ha hetat så. Gustav förekommer endast i form av en Gustava.  
 
Många frågetecken alltså, men jag tycker det verkar löna sig att jämföra dessa spridda gubbar, i synnerhet som vapensmederna verkar ha varit väldigt rörliga.
 
Hälsningar
Gudrun

1999-10-02, 13:08
Svar #6

Utloggad Lili-Anne Rundblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 16:34
    • Visa profil
Hej Gudrun
Jag har också funderat över det där med Tiurkö och Tjurkö men det är nog ganska fastställt att det är i Agunnaryd.  De har stannat i det området numera kring Vetlanda förutom en jättestor släkt i USA.  
När jag sa båtsmän så tänkte jag mera på män som har med båtar att göra inte själva titeln, fel av mig.
 
Hälsningar
Lili-Anne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna