ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders el Andreas Ödstedt  (läst 140 gånger)

2024-02-05, 17:22
läst 140 gånger

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Hej!


Jag behöver läshjälp. Anders dör 7 år gammal, vad står det efter föräldrarnas namn Lars Ödstedt och Elin
Svensdotter. Bör vara gården de bor på. Lars dog redan 1759.


Hälsningar
Carina

2024-02-09, 22:08
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22002
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 12:04
    • Visa profil
Anders
död 1762 29/7, begravd 1/8
7 år 8 månader gammal
– såvitt jag kan se var familjens hemvist Gaståhs (Gastås) men något ställe med detta eller liknande namn hittar jag varken i Södra Ving eller i de dåvarande annexförsamlingarna.
Hälsar vänligen
Maud

2024-02-09, 22:51
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns ett Gaståsen under Tåbolet i grannsocknen Brunn, inte så långt från gränsen till Vings socken. Enligt Ortnamsregistret var Gaståsen ett soldattorp.

Enligt Soldatregistret var Lars Andersson Ödstedt (f. 1733, d. 1759) soldat för Öndarp i Södra Vings socken, och då borde han väl inte ha bott på ett soldattorp i Brunns socken. Och om han bodde där, så borde familjen väl inte ha skrivits in i Vings kyrkobok. Men det är det närmaste Gastås jag kan finna.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-02-10, 11:35
Svar #3

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Tack för hjälp Maud och Jörgen! Jag kan i och för sig inte se att det står Gaståsen, men min förmåga att läsa 1700 tals skrift är lika med obefintlig. Det finns ett Ormåsa och i Södra Ving det är ju lite likt, kan det vara det det står?
Jag skall i alla fall kolla upp Brunn lite närmare för Elin var ju tvungen att flytta från Öndarp när Lars dör och om Gaståsen inte hade någon soldat så hyrdes ju torpet ut till vem som helst. Eller hon kanske gifte om sig med soldaten på Gaståsen.
Carina

2024-02-10, 12:26
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5142
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 13:20
    • Visa profil
Soldaten på Tåbolets knekttorp Gaståsen hette Hans Johansson Rosenbom och var vid tidpunkten ännu ogift. Således stod torpet tomt när han inte var hemma, och kunde hyras ut. Jag tror det var ganska vanligt att samhällets fattigaste, bland annat soldatänkorna, inhystes hos ogifta soldater. De var ju borta stora delar av året och kunde bo någon annanstans när de var lediga. Just Rosenbom gifte sig bara några månader efter att lille Anders dog så jag antar Elin fick flytta vidare då.

2024-02-11, 12:03
Svar #5

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Tack Kalle för detta! Elins senaste adress var kanske Gaståsen, men när Anders dör var hon tillbaks i Södra Ving utan bostad. Ju mer jag tittat på anteckningen i dödboken kan jag se att det står Gaståsen.


Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna