ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hörtingerum Postgård  (läst 173 gånger)

2024-02-02, 13:52
läst 173 gånger

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Min morfar kom till Hörtingerum Postgård, tillhörande Rössle Törnsfall, 1887.
Jag har inte lycktas hitta gårdens plats och utifrån församlingsbok verkar de sista boende flyttat ut 1929.
Har vi någon som vet var den gården låg?

2024-02-03, 21:32
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:58
    • Visa profil
Jag vet inte exakt vad du menar med att gården hörde till "Rössle Törnsfall", det tycks vara två byar som ligger en bra bit ifrån varandra, och Hörtingerum ligger ungefär mitt emellan dem. En dryg mil till vardera. Kan det ha att göra med postgången, att de var postgårdarna före och efter Hörtingerum längs rutten? Hörtingerum by ligger i alla fall just norr om Gunnebo, på andra sidan viken. Exakt vilket av husen som tillhörde postgården vet jag dock inte.

2024-02-04, 09:29
Svar #2

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Jag tog med en notering från hfl 1886-90 om ägandet till Hörtingerum Postgård om det kunde ge någon ledtråd. Första gången Postgården nämns är i hfl 1861-65.
Det verkar som prästerna stavar olika Rödsle/Rössle respektive Törnsfall/Törnesfall.
Rössle finns i Gladhammar socken och Rödsle i Törnsfall socken.
Det riktiga är säkert det som skrivs i hfl 1866-70 sid 210:
"13/44 äges till Rödsle i Törnsfalls socken"

Får kanske ta mig en tur i Lantmäteriets gamla dokument runt tiden 1860 för att se om det kan ge något svar på var Hörtingerum Postgård fanns.

2024-02-04, 09:37
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:10
    • Visa profil
I hfl hittar man noteringen "13/44 eges till Rössle Törnefalls Sn." Så Postgården tycks ha ägts av ägarna till Rössle (Rötsla), och en möjlighet är då att den låg nära sockengränsen mellan Gladhammars och Törnfalls socknar (men det är förstås inte nödvändigt).
Lantmäteriets tjänst Historiska kartor ger inga riktigt bra träffar från Hörtingerum, men på Generalstabskartan från 1887 (utsnitt bifogat) syns några hus längs landsvägen Hörtingerum-Rössle, söder om Skogan (Skogaholm).Kanhända Postgården var ett av dem.
-
Kanske kan det vara värt att kontakta Gladhammars hembygdsförening:
https://gladhammars.se/hembygdsforeningen/styrelsen/

2024-02-04, 11:09
Svar #4

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Och så tog jag mig en runda i Laga skifte 1847-49 för Hörtingerum och kollade lite mera noggrant i hfl.
Hörtingerum Nr1 1/2 mantal kommer efter skiftet också att benämnas Hörtingerum Postgård 1/2 mantal i hfl.
Så utan att gräva djupare kan jag med största säkerhet slå fast att Hörtingerum Postgård låg mitt i byn, också efter skiftet, men beboddes aldrig av ägarna efter skiftet och senare arrenderades ut.
Bifogar karta från Laga skifte och där bostadshusen låg om någon annan skulle ha haft släkt på platsen.



2024-02-05, 16:00
Svar #5

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Och så ska vi väl också avsluta tråden i nutid då det i stället finns Stora Hörtingerum (fd Postgården) och så Lilla Hörtingerum.
Då använder vi det nyare Lantmäteriets, Min Karta.
En flygbild från 1960 där man ser gården och hur vägen passerar förbi
En ny flygbild från idag och nu avslutas vägen med en vändplan, nya tider.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna