ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Sofia Dal/Dahl, familj?  (läst 120 gånger)

2024-01-28, 13:13
läst 120 gånger

Utloggad Marcus Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 19:19
    • Visa profil
Hej, har fastnat på en Anna Sofia Dal i mitt släktträd, som jag inte hittar föräldrarna till. Alla husförhörslängder jag får träff på säger att hon är född 20 augusti 1813 i Ukna. Men när jag kollar födelseboken, som är väldigt lättläst och bra skriven, så hoppar man direkt från juli till september det året. Hittar henne tidigast i Gärdesrum som piga, på 1820-talet.

Någon som känner igen namnet och vet vem hennes föräldrar är? Eller bara vet var familjen Dal i Ukna kommer ifrån?


2024-01-28, 13:48
Svar #1

Utloggad Marcus Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 19:19
    • Visa profil
Smått typiskt, frågan har gäckat mig flera månader och ganska direkt jag jag ställer frågan här, så ser det ut som jag kanske kommer vidare. Vad jag nu kan se i hennes sista husförhörslängd har man rättat hennes födelsedatum till 20 december 1812. Vilket det finns en post på en Anna Sofia i födelseboken, en oäkta dotter till Maja Stina Andersdotter.
Rättningen är förvisso gjord i slutet av hennes liv, men antar att det är korrekt och kanske även i samråd med Anna Sofia. Finns en särskild anteckning som jag inte kan tyda fullt ut,  men kan utläsa födelse och dopboken 1812. Nån som kan tyda hela?


Undrar dock fortfarande vart efternamnet Dal kommer ifrån?

2024-01-28, 14:37
Svar #2

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 19:27
    • Visa profil
Hej


"Om tiden för födelsen se födelse och dopboken för 1812"

2024-01-28, 15:24
Svar #3

Utloggad Marcus Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 19:19
    • Visa profil
Hej


"Om tiden för födelsen se födelse och dopboken för 1812"

Tack Christina!  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna