ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Julius Ferdinand Mattsons fader?  (läst 170 gånger)

2024-01-28, 01:06
läst 170 gånger

Utloggad Marcus Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 19:19
    • Visa profil
Hej!

Ny både till släktforskning och till forumet, ber om ursäkt om jag gör något nybörjarmisstag.

Men åter till ämnet. Min farmors farfar ska ha varit Julius Ferdinand Mattson från Östra Ed. Han är född 8 maj 1831 som oäkta barn till Charlotta Herou.
Charlotta Hero gifter sedan om sig med Jon Silferduk men dör redan 1836. Vad jag kan se blir Julius fosterson hos Johan Jacobsson vid Sondered Ämtmaren. Redan här står han med efternamnet Mattson. Detta vid tioårsåldern.

Är det någon som eventuellt vet vem fadern kan vara? Eller bara var namnet Mattson kommer ifrån?

Ren spekulation: Min pappa släktforskade innan med och stötte redan då döm här rötterna. Han hade då farmor att fråga som påstod att det fanns rykten om att det var en klockare vid Östra ed som fadern. Detta återgav han till mig, säkert mer än 20år senare. Jag testade att googla "klockare östra ed" och på wikipedia-sidan står  klockarna listade. En av dom, Mathias Welin, passar in med namn, plats och tid. Kan vi vara något på spåren här?

En annan tillfällighet är att en post från en privatperson på myheritage, beskriver Julius  Ferdinand Mattson, som just Ringkarl och Orgeltrampare, utöver arbetare.


2024-01-28, 18:26
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:07
    • Visa profil
Vid den här tiden var det olagligt för ogifta kvinnor att bli mödrar. Straffet var böter och redovisas i den aktuella dombokens saköreslängd. Den finns inte digitaliserad men kan rekvireras från landsarkivet i Vadstena, Tjust häradsrätts dombok. Det händer att barnafadern också bötfälls och då får man ju namnet. Värt ett försök. I en husf.l kan man läsa att Mattias var änkling och lättsinnig. Inget bevis men det stärker misstanken. Hans hustru dog 1830.
Birgitta B

2024-01-29, 01:17
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Det har påpekats många gånger, och nu blir det en gång till:

Att bli mor (eller far) har aldrig varit något brott.
Det som förr var olagligt (för båda könen) var att ha sexuellt umgänge med person som man inte var gift med. Oavsett om det resulterat i graviditet eller inte.
Hälsar vänligen
Maud

2024-01-29, 14:35
Svar #3

Utloggad Anne Wetterlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 376
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:08
    • Visa profil
Marcus!

Det finns ett utmärkt Radioprogram om detta:
https://sverigesradio.se/artikel/3277667

Synd och skam : ogifta mödrar på svensk landsbygd 1680–1880
Lindstedt Cronberg, Marie
https://lucris.lub.lu.se/ws/files/5413720/3437023.pdf

MVH
Anne Wetterlind

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna