ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skinnskatteberg F:1 1721-1755  (läst 128 gånger)

2024-01-25, 19:53
läst 128 gånger

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 18:46
    • Visa profil
Jag fastnar efter de första 2-3 raderna på Kerstin Persdotter i dödboken Skinnskatteberg F:1 1721-1755, bild 54 i Riksarkivets skanning. Hon dör 1734 23/6 och har nummer 20 av de döda 1734 i dödboken. Kan någon hjälpa mig att tyda?

Länk till Riksarkivet:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0020419_00054#?c=&m=&s=&cv=53&xywh=365%2C2037%2C3085%2C1501

2024-01-27, 19:49
Svar #1

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 20:04
    • Visa profil
Hej Erik, Här kommer mitt försök till läsning, endel luckor men det väsentligast kanske finns med:


Kerstin Persdotter uti Lindhyttan född i Öfverkärnen 8 nov 1685, fadren Per Jacobsson ib modren hustru Elisabeth Jacobsdotter, fådt strax? det dopet och blivit något? undervis i en christendom. varit städe hemma hos sina föräldrar, in till dess hon på sitt 21 åhr blef till ? begärd af sin efterlefande man mölnaren Lars Eliasson vid Lindhyttan, ? ? 27 åhr gifta, gud välsignat  med 18 barn, 8 söner 10 döttrar, af hvilka 6 söner och 5 döttrar äro döda. fördt et christeligt och stilla hvandel, varit siuk ifrån ? ? ?, och på slutet rät ? ? ?  vattusoten ??.... afsomnad d 23 juni begraven d 29 ....? 48 åhr 7 mån och 14 dagar.


Jag har en syster till Kerstin i min forskning, Brita Persdotter 1674-1742. Förfäderna har bland annat bott i Övertjärn och Haraldsjö kommna från Finland.


Hälsningar //Lennart

2024-01-27, 23:14
Svar #2

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 18:46
    • Visa profil
Tack Lennart! Nu blev det betydligt mera begripligt.

Kerstin var min ff mm mm fm m så vi torde vara släkt?

Intressant med de finska anorna. Hur långt bakåt har du kommit där?
Har f ö hittat andra kopplingar till Finland i en annan "kvist" på samma släktgren men då i Ljusnarsberg.

2024-01-28, 15:09
Svar #3

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 20:04
    • Visa profil
Hej igen Erik, kul att höra. Det är mina barns förfäder som har dessa rötter.


Övertjärn och Haraldsjö torde vara sk finntorp upptagna på kronans allmänning. Vissa av personerna anges i kyrkböckerna som finnar. Även i dödboken finns innfört född i Finland. Kerstin Persotters far är, som noterat i dödböken, Per Jacobsson f 1646 i Övertjärn och d 1717 i Övertjärn.


Per Jacobsson finns med vid en ransakning vars protokoll finns i lantmäteriets historiska kartor för Skinnskattebergs socken 1696, protokoll, i Lantmäteristyrlens handlingar (LMS):



Berättade vid ransakning 1696 att Övertjärn bestod av 1/4  skattehemman upptaget av stubbrättighet och ödemark av dess förfader Sefred? Eriksson för ca 100 år sedan. Skattlades och infördes i jordeboken 1632. Vidare berättar han att åker därtill vore ringa av 4 eller 5 fjärdingar utsäde och äng att kunna underhålla 8 till 10 kreatur. Med torftig ungskog voro och tillfinnandes att  kolen allenast till skattekol till prästen och kronan, men den gambla skogen redan vore alldelse uppkolad.
Trenne oskattlagda torp voro ock utbyggda men vartill inga ägor funnos, av vilka tvenne torpare voro tiggare, den tredje som med arbete på bruket sin föda förtiänade.


Denne Sefred eller Sigfrid finns i kyrkböckerna och vid endel tillfällen antecknad som finne.


Vid den ovannämnda ransakningen är din förfader Elias Persson i Allmänningbo med som nämndeman men även byn Allmänningbo behandlas i ransakningen (undersökningen).


I övrigt kan sägas att det finns en hel del på nätet om dessa släkter.
Hälsningar /Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna