ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan detta vara ett spår efter morfars far?  (läst 353 gånger)

2024-01-25, 08:31
läst 353 gånger

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 08:55
    • Visa profil
Jag började släktforska 2003 men det är först nu för bara någon månad tillbaka som jag på allvar har tagit tag i DNA-forskningen (haft test liggandes hos MyHeritage sedan 2019). Anledningen till att jag har tagit tag i detta nu är att jag ska försöka hitta morfars okände far. En liten nätt utmaning.[/size][/font][/size][/font][/color][/color]Jag behöver nu er hjälp att tänka, ni som är mer ruttade i DNA-forskning än vad jag är. Jag kan ha fått upp ett spår.[/font][/size][/font][/color][/color]Jag har fått DNA-träffar på två personer som räknas till min ”Storfamilj” på MyHeritage. I autoklustret med dem ingår fler personer. De två i min storfamilj och en tredje person har släktträd som jag har kunnat leta i. När jag tittar i dessa tre personers släktträd med rätt generationer tillbaka, fyra eller fem beroende på hur vi är släkt, så hittar jag en gemensam ana Sven Nilsson Holmgren. Eftersom det är fyra generationer bakåt för min del och han inte finns i mitt släktträd redan så skulle han kunna vara morfars farfar. Då tänker jag att det kan vara någon av hans tre söner (stämmer bra åldersmässigt) som kan vara pappa till morfar. I släktträden som jag har letat i har de en dotter till Sven som gemensam ana. En liten parentes är att de levde i rätt område i Sverige.[/font][/size][/font][/color][/color]Vad jag kan se i hfl med mera var det bara en av sönerna som fick barn, och det var Svens son Otto. Om jag testar min mamma och ett barnbarn till Otto och de har gemensam träff på Sven då borde det väl kunna tolkas som att någon av de tre bröderna skulle kunna vara pappa, eller? Det är här jag behöver er hjälp med att tänka.[/font][/size][/font][/color][/color]Sen skulle det ju kunna vara så att någon annan av mina mor eller farföräldrar har en helt annan pappa än vad vi har trott så det behöver ju inte vara morfars far oavsett. Men om jag testar mamma och hon får träff på Sven då kan jag i alla fall utesluta att det är på min pappas sida.[/font][/size][/font][/color]

2024-01-26, 22:27
Svar #1

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:57
    • Visa profil
Hej, kan hjälpa till att bolla tankar med dig. Sökte efter min farfars far under samma förutsättningar och via autokluster hitta jag DNA-träffar som jag ej kunde matcha med i mitt släktträd. Min fördel var dock att jag kunde testa Y-DNA på en villig möjlig brylling i rakt manligt led uppåt till min potentiella gemensama ana vilket gjorde att jag kunde direkt bekräfta min teori.  Men jag antar att du inte har den turen med en möjlig morbror och manlig kusin, samt att Sven Nilsson Holmgrens son Otto fick en sonson.


Jag antar att du har en klar bild på din släkt 4-5 generationer tillbaka och ättlingar till alla dessa vilket gör att du kan med stor sannolikhet utesluta att dessa personer i autoklustret inte är släkt med dig på annat vis? Som du även skriver så finns det också alltid en risk att någon i ditt träd har haft en helt annan pappa än den i familjen. Att låta din mamma testa sig är en utmärkt ide. Jag hade fördelen att kunna låta min mor och min farbror testa sig för att särskilja på dna-träffarna så mycket som möjligt. Vad för slags relation och cMvärde har du på dina träffar på de som räknas till din storfamilj? Finns det fler klustergrupper i ditt autoklustrande som du inte heller kan matcha in i ditt släktträd?


Mvh Johan




2024-01-27, 05:51
Svar #2

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 08:55
    • Visa profil
Tusen tack för ditt svar!


Jag är inte så påläst på Y-DNA men min morbror lever tyvärr inte längre och han fick inga barn så det finns ingen där att testa. Det är väl ingen vits att testa mina bröder för om jag förstår rätt så är ju Y då ärvt från min pappa och farfar. Så tyvärr är väl den möjligheten borta iom att min morbror inte finns längre?

[/size][size=78%]Jag har fått kontakt med Ottos barnbarn och han ska göra ett vanligt DNA-test. Om det visar sig då, via DNA-matchning, att han och mamma är kusiner då borde väl någon av sönerna till Sven Nilsson Holmgren vara pappa till morfar? Sen får jag kanske aldrig redan på vem av dem tyvärr. Och som sagt kanske det inte alls är morfar utan mormors mamma som varit ute och haft skoj. Samtidigt rörde de sig inte så mycket på den tiden och det är en bit ifrån Växjötrakten ned till Helsingborgstrakten så det stämmer bättre med morfars mamma som rörde sig dör nere. [/size]


Med de tre personerna som jag har lyckats identifiera Sven N H hos delar jag
Gemensamt 86,3 cM största 43,3 (förälders syssling), gemensamt 71,2 största 41,3 (brylling), gemensamt 49,2 största 22,1 (bryllings son)
Sen finns det en man till som inte har något släktträd men som också enligt kromosomläsaren triangulerande segment och där är gemensam 56,2 och största 22,9. 

2024-01-27, 08:21
Svar #3

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:57
    • Visa profil
Hej,


Nej det är precis som du säger inte vits att låta dina bröder testa sig då inte din morbror fick några söner. Annars hade det varit ett bra sätt att bekräfta en ren faderslinje. Men med att testa Ottos barnbarn samt din mor kan det ge dig bra information.


Kring cM värdet på dina tre personer känns det helt möjligt att det också kan bekräfta din teori. Det är stora största fragment.


Får hoppas att testen ger resultat :)


2024-01-27, 10:32
Svar #4

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 08:55
    • Visa profil
På vinst eller förlust Johan. Är du duktig på MyHeritage? Jag tror att jag gjorde ett jättemisstag igår när jag valde att slå ihop alla mina träd, radera det jag hade på MyHeritage och ladda upp det nya. Idag när jag loggade in då var mitt originalträd (det jag skapade när jag blev medlem) också kvar men bara med mig i och mitt DNA-test. Så nu när jag går in och tittar på mina DNA-matchningar ser det ut som att jag inte har något träd alls. Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna göra mig själv till ny huvudperson i det nya trädet jag laddade upp men jag hittar inte var jag gör det. Har du någon idé om det går att lösa detta?

2024-01-27, 10:59
Svar #5

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:57
    • Visa profil
Jag hade extrem tur när jag hittade min farfars far, så vi får hålla tummarna att du även hittar din morfars far :)


Dessvärre inte bra på Myheritage. Har enbart laddat upp mitt gamla träd som jag gjort större ändringar i och som jag ändå sällan använder. Är inte ens medlem på Myheritage utan bara använt funktionen att överföra DNA till sidan från FamilytreeDNA. Dock tacksam för sidan då det hjälpte mig att finna min farfars far.


Kanske finns någon mer kunnig här inne på forumet som har koll på sidan. Vad använder du för program när du gör dina släktträd? Ingen säkerhetskopia på datorn innan du slog ihop alla dina träd?

2024-01-27, 11:12
Svar #6

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 08:55
    • Visa profil
Tack för dina svar!
Jag har sparat kopior på hur träden var uppdelade från början, hade fyra en för varje mor- och farförälder. Använder Min Släkt.
Jag tror inte att själva trädet är problemet på MyHeritage utan att jag ligger själv i det gamla trädet (MyHeritage måste ha återskapat det under natten då jag raderade det igår) med mitt DNA-test kopplat till det. Jag kan flytta DNA-testet till
”mitt nya jag” i nya trädet men jag vet inte hur det påverkar. Jag måste bli huvudperson i det nya trädet annars tror jag det blir som att jag hanterar någon annans DNA fast det är mitt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna