ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dömd för signerie ca 1740  (läst 250 gånger)

2024-01-25, 00:24
läst 250 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Marje Mickelsdotter, född 18/11 1688 i Kolstad, död 25/9 1773 i Köping, omnämns i dödboken att hon
"Något öfwer 30 år tilbakers blef hon lag-
ligen anklagad och straffad för signerie,
och för wid paß 16 år sedan, stod hon en
tima wid Tingsdörren..."


Jag är mycket nyfiken på när hon blev anklagad och straffad för detta signeri (spådom). (Och visserligen även hur hon blev dömd att stå tima vid tingsdörren.)

Det torde varit avhandlat vid Ölands Norra Mots Häradsrätt. Men hur gör jag för att hitta domen?
Det ser inte ut som någon dombok som täcker denna tidsperiod finns varken på ArkivDigital eller på Riksarkivet? Eller så vet jag bara inte hur man söker ordentligt...

Nästa utmaning är väl att försöka tolka texten skulle en sådan dombok dyka upp.

Tacksam för vägledning!

/Bengt

2024-01-25, 14:13
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 19:08
    • Visa profil
Domböckerna finns i Riksarkivet, men ingenting är digitaliserat efter 1733 och rättegången bör ju hållits omkring 1740 ("något öfver 30 år tillbakers" räknat från 1773).

Se förteckningen:
https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=%C3%B6lands+norra+mots+h%C3%A4radsr%C3%A4tt&EndastDigitaliserat=true&AvanceradSok=False&page=1&postid=Arkis+4f6d1a27-e8a7-11d4-bbc7-00d0b73e7a8b&tab=post&s=Balder


2024-01-26, 00:20
Svar #2

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Tack för länken!

Jag har bläddrat i en annan dombok som finns digitaliserad, från 1732. Bild bifogad. Om den från 1740 ser likadan ut är det absolut dödfött för mig att ens försöka titta i boken.

Jag har läst protokoll från Högsta Domstolen från samma tidsperiod, och de är åtminstone läsbara. Att manuellt försöka hitta rätt dom, och dessutom försöka tolka den, känns verkligen inte lätt.

2024-01-26, 08:15
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 19:08
    • Visa profil
Om du bara kan hitta rätt protokoll så finns ju medlemmar här på forumet som är otroligt duktiga på att tolka handskrift, så det är kanske det minsta problemet. Svårigheten är ju att hitta rätt protokoll när det är oklart vilket år som häradsrätten hade målet uppe. Av förteckningen framgår också att flera volymer från perioden är skadade.

Riksarkivet erbjuder en undersökningstjänst, men de tar betalt: 1000 kr/timme och normalt begränsat till högst en timme. Frågan är om det går att hitta så spännande detaljer att det är värt att låta dem försöka hitta målet.

2024-01-26, 10:42
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5142
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 18:11
    • Visa profil
Tingsrätternas domböcker i original är ibland svårlästa eftersom de skrevs i all hast under pågående ting. De senare gjorda kopiorna som skickades till hovrätten och högsta domstolen är ofta mera lättlästa, men de kan innehålla fel. Den som gjorde kopian var inte alltid från trakten som domboken behandlade och de kunde också ha svårt att tyda en del text, gårdsnamn inte minst.
 
De få fall av signeri jag sett har handlat om att försöka bota sjuka djur genom välsignelse. En person kom alltså och läste kristna välsignelser över djuret. Så fick man inte missbruka guds namn, men det var väl inte lika stränga straff som för andra hädelsebrott.

2024-01-26, 17:05
Svar #5

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Om du bara kan hitta rätt protokoll så finns ju medlemmar här på forumet som är otroligt duktiga på att tolka handskrift, så det är kanske det minsta problemet. Svårigheten är ju att hitta rätt protokoll när det är oklart vilket år som häradsrätten hade målet uppe. Av förteckningen framgår också att flera volymer från perioden är skadade.

Riksarkivet erbjuder en undersökningstjänst, men de tar betalt: 1000 kr/timme och normalt begränsat till högst en timme. Frågan är om det går att hitta så spännande detaljer att det är värt att låta dem försöka hitta målet.

Ja, som sagt måste man ju kunna läsa för att kunna hitta rätt protokoll först, så det är lite moment 22.
1000:-/timme är väldigt dyrt tyvärr och inget jag skulle lägga på en sån sak. Men tack för tipset!

2024-01-26, 17:06
Svar #6

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Tingsrätternas domböcker i original är ibland svårlästa eftersom de skrevs i all hast under pågående ting. De senare gjorda kopiorna som skickades till hovrätten och högsta domstolen är ofta mera lättlästa, men de kan innehålla fel. Den som gjorde kopian var inte alltid från trakten som domboken behandlade och de kunde också ha svårt att tyda en del text, gårdsnamn inte minst.
 
De få fall av signeri jag sett har handlat om att försöka bota sjuka djur genom välsignelse. En person kom alltså och läste kristna välsignelser över djuret. Så fick man inte missbruka guds namn, men det var väl inte lika stränga straff som för andra hädelsebrott.

Spännande som sagt! Kanske en dag i framtiden är AI såpass bra på att läsa handstil, alternativt om någon förbarmar sig och indexerar alla domböcker. Tills dess får jag nog leva i ovetande om orsak och straff. Uppenbarligen blev det i alla fall inte dödsstraff.  :D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna