ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tecken kors  (läst 101 gånger)

2024-01-17, 22:37
läst 101 gånger

Utloggad Helena Eklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 15:51
    • Visa profil
Hej,

Jag har för mig att jag någonstans läst att ett kors vid ett namn i husförhörslängden kunde betyda att personen gjort något som prästen ansett att ett skamstraff var befogat. Är detta sant? Eller betyder korstecknet vid Peter Bengtssons namn något annat? Jag vet säkert att han inte dör under den här perioden, så det kan inte ha någon sådan betydelse i det här fallet.

ArkivDigital: Färgaryd (F, N) AI:1 (1757-1782) Bild: 143 Sida: 275

Mvh Helena

2024-01-18, 00:04
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Noteringar i husförhörslängder gjordes inte för eftervärldens släktforskare utan kan till stor del ses som prästens minnesanteckningar. Lika lite som det fanns stavningsregler var förkortningar, tecken av olika slag etc reglerade. Varje präst kunde ha sitt eget sätt att föra anteckningar.
I bästa (sällsynta) fall lämnade han en teckenförklaring i volymens början. I annat fall får man försöka förstå noteringarna genom att gå igenom längden och följa upp återkommande tecken etc.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna