ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Farstorp (L) AI:2 (1819-1824) Sida: 49  (läst 234 gånger)

2024-01-14, 22:07
läst 234 gånger

Utloggad Kerstin Bernerson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 10:58
    • Visa profil
Hej!

Nu är jag konfunderad. Jag skulle behöva hjälp med att tolka det som står i husförhörslängden om en av mina anfäder, Thor Gamalsson. Födelseår, datum och plats har jag inga problem med, men vad står det sen i de följande två kolumnerna? "död 10/11 ?????"

Det finns ingen notis i Död- och Begravningsboken som kan vara till någon hjälp, men jag återfinner honom inte i någon senare husförhörslängd (bara hans änka). På sidan 51 i samma husförhörslängd framgår att Thor och hans maka flyttade till den här platsen 1823, så före det kan han ju inte ha dött.

Kan det vara så att prästen missat att skriva in honom i Dödboken?

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att utreda detta.

/Kerstin

2024-01-15, 09:30
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:42
    • Visa profil
Jag kan inte heller hitta honom i dödboken. Jag blir lite undrande över att du skriver att du funnit hans änka Pernilla Pehrsdotter i en senare hfl? I dödboken Farstorp CI:5 sid 213 läser jag nämligen "Den 31 Mars [1820] dödde och den 9de April begrofs Torp: Thor Gammalssons hustru Pernilla Pehrsdtr ifrån Länekärr, dog af Bröstvärk 51 år."

Man skulle kunna tro att anteckningen om dödsfall i Farstorp AI:2 bara hamnat på fel rad, men datum (10/11) stämmer inte. Och varför har Pernillas död inte noterats i hfl?

2024-01-15, 14:21
Svar #2

Utloggad Kerstin Bernerson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 10:58
    • Visa profil
Hej!

Ja, det här med hustrun Pernilla Persdotter har också gjort mig konfunderad. Jag har nämligen hittat henne på två ställen i Farstorps dödbok. Dels i "Farstorp CI:5 sid 213" (31 mars 1820) som du nämner, men också i "Farstorp CI:6 Sida: 363" där det för den 4 januari 1836 står noterat att änkan Pernilla Persdotter i byn Tofta avlidit av ålderdomskrämpor i en ålder av 66 år. Jag tror att det är den första dödsnotisen som är felaktig, eftersom jag kunnat följa henne till Tofta via
Farstorp (L) AI:3 (1824-1827) Sida: 25
Farstorp (L) AI:3 (1824-1827) Sida: 2
Farstorp (L) AI:3 (1824-1827) Sida: 12
Farstorp (L) AI:4 (1827-1832) Sida: 24
Farstorp (L) AI:5 (1832-1840) Sida: 71

Min gissning är att dödsnotisen från mars 1820 avser en piga som också hette Pernilla Persdotter (född 1774) och som bodde på samma adress i Tågarp som Tor och Pernilla. Man kan se på sidan 49 i "Farstorp (L) AI:2 (1819-1824)" att hon är struken. Min gissning är att prästen blandat ihop de båda Pernillorna.

2024-02-21, 20:53
Svar #3

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Hej Kerstin,
Såg att du skrivit om Tor Gammals här. Han är en av mina "oäkta anor". Helt rätt att han är tappad i dödboken, men det finns bou. Du får ett sammandrag här:
V Göinge FIIa:52 sid 16
1824-11-22 bou efter Tor Lundberg i Togarps hus som den 11 innevarande månad med döden afled. Efterlämnar änkan Pernilla Persdr med 3 döttrar – Karna gm Nils Svensson i Farstorps hus, Kierstina på 5:e året och Johanna på 18de samt med förra giftet sonen Per Torsson myndig och boende i Algustorps hus. Å de omyndigas vägnar var ingen förmyndare närvarande utan åbon Måns Torkelsson i Tågarp åtog sig att nu för närvarande påse deras rätt.
summa tillg 54:43   summa grav 19:-  behållning 35:43

blir auktion imorgon – därefter behållning 57:23:8
samma dag försåldes även några persedlar ärvda efter avledne sonen Måns Torsson till netto 17:36:8, enl hans testamente skulle halvbrodern Per inte ärva efter honom.


(Han hade då även dottern Tora Torsdr född i Hästveda 1780-03-02.)   Mvh Carina


2024-02-21, 21:10
Svar #4

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Förresten, Pernilla var väldigt förvirrande. Jag minns att jag inte hade hög prioritet på henne, men blev ännu mer förvirrad efter bou. Hittade då följande:


2024-02-23, 17:03
Svar #5

Utloggad Kerstin Bernerson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 10:58
    • Visa profil
Hej Carina!

Stort tack för hjälpen! Jag är ganska ny på släktforskning, och har fram till nyligen bara tittat i kyrkböckerna, men nu har jag ju kommit underfund med att det finns mycket matnyttigt att hitta i bouppteckningarna, som t.ex. i Tor Gammalsson Lundbergs som du visade mig.

Dottern Tora hade jag helt missat, men nu har jag hittat både henne och hennes mor. Och så var det förstås bra att få ett ett exakt dödsdatum för Tor och bekräftelse på att jag hade rätt Pernilla Persdotter. Jag tror att jag har koll på de flesta av Tors barn nu, men två av sönerna har jag tappat bort efter att familjen flyttat till Farstorp 1803. Både Måns (född 1790-08-15) och Mats (född 1796-11-01) är ju döda när fadern Tor dör förstår jag av bouppteckningen, men när och var vet jag inte. Är detta något du grävt i?

Jag har hittat en Måns Torsson som dött i Aska, Norra Sandby 1819-05-11 i en ålder av 30 år men inte lyckats spåra honom tillbaka till Farstorp. (Men hans äldre halvbror Per bor i samma trakt, så det är kanske inte så osannolikt att det är rätt Måns.)

Vad gäller Mats Torsson har jag hittat en gosse med det namnet som dött i Gumlösa 1810-04-27 i en ålder av 13 år, och utan uppgift om någon anhörig. Men inte heller här har jag lyckats hitta någon direkt koppling till Mats Torsson i Farstorp.

Har du några tips på hur jag kan gå vidare?

(Tors yngsta dotter, Johanna Torsdotter, är min morfars mormor.)

Hälsningar Kerstin


2024-02-24, 11:33
Svar #6

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Hej Kerstin,
Du har helt rätt med Måns i Aska. Här är sammandrag på hans bou.
V Göinge FIIa:48 sid 86
1820-04-17 bou efter drängen Måns Torsson i Aska som avled den 11 april. Den avlednes föräldrar Tor Lundberg och Pernilla Persdr tillstädes
Auktion på inventarier. Sedan upptogs den delen av kronoskattehemmanet No 2 Aska som den avl hade tillhandlat sig till ett värde 233:16
summa tillg 298:39   summa grav 205:26+19:25  i behåll 73:35
 
När det gäller Mattis så misstänker jag samma sak som du, men har inte hittat bevis.
 
Blir lite osäker på vad du vill ha tips på, men jag har mycket mer på både Tor och din Pernilla. Jag skickar gärna alltihop till dig men ibland är det roligare att forska själv – du bestämmer. Bouppteckningar, domböcker, mantal och släktens fadderrelationer är av stort värde när kyrkböcker saknas.
 
Du får en bou till här, Tor blev tidigt moderlös:
V Göinge FIIa:10 sid 38
1752-07-04 bou i Tyringe ryttarhus efter hustru Hanna [sic] Troedsdotter. Efterlämnar maken ryttaren Gammal Lundberg och två sammanavlade barn – sonen Tor på andra året och dottern Magnel på 4de. Tillstädes å barnens vägnar avledna hustruns broder Åstrad Torsson i Stavshult som rätte förmyndare.
summa inv 176:-   summa gäld 5:16
Enl hustruns vilja går barnen i lika arv, Åstrad mottager hela summan – 56:28
[Även i bou kan finnas tokigheter, hon heter Karna Torsdr– inte Hanna Troedsdr, jämför dödbok]
 
(Tors äldsta dotter uä Tora = min farfars morfars mormor)   //Carina

2024-02-25, 16:49
Svar #7

Utloggad Kerstin Bernerson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 10:58
    • Visa profil
Hej Carina!

Stort tack igen! Bouppteckningen efter Måns Torsson borde jag förstås ha hittat själv. Vet inte varför jag missade den. Men den är ju ett tydligt bevis på att den döde Måns är rätt Måns. Vad gäller Mats/Mattis så är det väl bara att acceptera att det inte går att komma vidare.

Det var i första hand tips på hur jag kunde gå vidare med Måns och Mats som jag var ute efter. Jag tror jag har ganska bra koll på både Tor och hans Pernilla, och även deras släkt några led bakåt. Och visst är det som du säger, att oftast så är det roligast att forska själv. Men när man kör fast så är det ju toppen att kunna ställa frågor här på Anbytarforum. Mitt största problem är att jag har svårt att tyda många av de gamla texterna, men det är väl en vanesak antar jag.

/Kerstin

2024-02-25, 17:47
Svar #8

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Helt rätt, Kerstin. Ju mer man läser ju lättare går det  :)


Sen kan man förstås slarva, såg att jag hade tappat en 2:a i Tors bou. Kerstina var så klart på sitt 25:te och inte 5:år. Men det fattade du förstås...


Mvh Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna