ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lillhärad, E I:1, bild 29 i SVAR, varifrån kom Jonas  (läst 62 gånger)

2024-01-12, 16:26
läst 62 gånger

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
I Lillhärads kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, E I:1, bild 29 i SVAR, 1775, nr 6 i längden, noteras giftemålet mellan Jonas Jonsson och pigan Stina Ersdotter från Gränsta. Jag kan inte tyda innehållet i vigselnotisen. Varifrån kom Jonas och vilka är giftomännen?

2024-01-12, 16:57
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Jonas Jonsson från Prästgården.

Det var bara bruden som hade giftoman. Stina Ersdotters giftoman var rusthållaren Eric Jansson i Gränsta.
Hälsar vänligen
Maud

2024-01-12, 17:14
Svar #2

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
Tack, Maud! Du är så duktig på att tyda. Trots att jag nu vet att det skall stå Prästgården så har jag svårt att få ihop det.
Jonas är en svårgripbar man. Jag hittar honom inte födelseböckerna. När han gifte sig med Stina Eriksdotter var hon 16 år. Hur gammal var han då och i vilken socken är han född? Jag har sökt i Lillhärad och Lundby. Har Du några tips om var jag kan leta?
Mvh
Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna