ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Misshandlad styrman på 1930 talet i närheten av Värmland?  (läst 138 gånger)

2024-01-12, 16:16
läst 138 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Jag har hört ett ryckte i släkten om att min morfars bror sjömannen Nils Albin Söderholm f. 09.11.1898 vid Stengården i norra delen av Brantevik, död 04.10.1979 i Svannikaboda i Värmland. Ryckte är att han skulle ha misshandlat en en styrman på 1930 talet på ett fartyg i en hamn i mellan Sverige, och att han och en kokerska därefter flydde  ifrån det aktuella fartyget, och därefter så höll han sig gömd i skogarna i Värmland, och först i början av 1960 talet så vågade han besöka sin släkt i Brantevik. Hans tilltals förnamn var Albin, men när han höll sig gömd så använde han sig av sitt förnamn Nils när han skickade brev ifrån Värmland till sina släktingar i Skåne.
Finns där någon av er som har 100% säker information om denna sjöman som misshandlade styrmannen på 1930 talet på det aktuella fartyget i en hamn i mellan Sverige så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill dela med er av denna information till mig? 


Med  vänliga hälsningar
       Berndt Boberg

2024-01-12, 17:16
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Nedan bifogas två fynd i Polisunderrättelserna från 1931 och 1936, men huruvida det rör sig om den eventuella misshandeln går inte att avgöra på basis av dessa uppgifter. Domen avkunnades i Uppsala läns norra domsagas häradsrätt 31/8 1931. Beställ gärna ett domboksutdrag hos Riksarkivet i Uppsala. Använd i så fall detta formulär:
https://bestall.riksarkivet.se/sv/ovriga-bestallningar/5

Tydligen undkom Albin sina böter genom att hålla sig undan i 5 år.

2024-01-12, 18:47
Svar #2

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Hej Åke Carlsson,
Jag vill börja med att framföra ett varmt tack till dig för din snabba information till mig i detta ämne.


Johan August Ekblom bör vara den aktuella styrmannen som blev misshandlad av Albin Söderholm på det aktuella fartyget?


Norra delen av Brantevik tillhörde då Simris församling.


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg




2024-01-12, 19:04
Svar #3

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Ekbom var slaktare och dömdes i ett annat mål två månader tidigare. Det de båda herrarna hade gemensamt var att de smet från sina böter, som hade utdömts av samma domstol.

2024-01-12, 19:13
Svar #4

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Hej Åke Carlsson,


Jag vill tacka varmt för ert senaste svar till mig i detta ämne.


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna