ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp om en begravning i Färnebo häradsrätt 1745  (läst 132 gånger)

2024-01-09, 21:00
läst 132 gånger

Utloggad Isabelle Angelini

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 16:45
    • Visa profil
Hej,
jag skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig att tyda texten om sergeanten Magnus Strand och hans begravning i Färnebo häradsrätt (S) AIa:24 (1743-1745) Bild 1213-14. Jag kan tyvärr inte läsa hela texten. Tack så mycket!

-Isabelle Angelini

2024-01-11, 08:16
Svar #1

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:01
    • Visa profil
Hej Isabelle.

Jag tolkar texten på detta sätt.
"Cronans Länsman wälaktad Arvid Lundbeck gaf Rätten tillkiänna, att gamla och förr afskedade sergeanten Magnus Strand, hvilken för skrefne falska pass wid nu påstående Ting anklagad blifvit, med döden afgådt, förfrågandes sig huru med dess begrafning skall förhållas?  Och som af de i saken hörde Edelige vittnens samt en del af nämndens utsagor, det erhålles, att bemälte Strand öfver ett år varit sinnessvag, så tillåtes honom, som den sådan vånda stadd varit, en Christelig begrafning och kommer således med vidare Rannsakning i detta mål att innehållas"

Kan nog finnas något protokoll tidigare vid samma ting, där Magnus Strand är anklagad.
Eventuellt mot slutet av tinget i brottmål.

Magnus Strand avled 9 juni 1745 i Yngshyttan. 63 år. Färnebo / Filipstad F:1 sid 264.
Det kunde varit begravningsdagen (en söndag) om det inte vore för att Länsman ställer frågan vid tinget den 10 juni.
Ingen dödsorsak uppges.

2024-01-11, 20:09
Svar #2

Utloggad Isabelle Angelini

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 16:45
    • Visa profil
Hej Lennart,
tack så mycket för hjälpen! Jag undrar om Magnus Strand begick självmord eller om det var på grund av brottet med falska passen som gjorde att frågan om en kristlig begravning togs upp? Jag ska se om jag kan hitta protokollet där han blir anklagad. Tack än en gång!

-Isabelle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna