ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 27e kungliga Preussiska Jägarbataljonen?  (läst 166 gånger)

2024-01-09, 18:58
läst 166 gånger

Utloggad Mika Mäntynen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-01-24, 19:15
    • Visa profil
Jag misstänker att min mammas farfar tog värvning i 27e kungliga Preussiska jägarbataljonen. När min mormor dog hittade vi ett etui med ett tyskt järnkors av andra klass från första världskriget.

Den enda i släkten som det passar in på ha kunnat delta i första världskriget är min mammas farfar. Detta passar pga ålder, han är född 1893. Vi är av tysk härkomst med efternamn Steinmetz. Han talade svenska, finska och tyska.

Men är det någon som har något förslag på hur man kan få fram om han tog värvning?
Jag har skrivit mail till Föreningen Jägarbataljonens 27s traditioner och till Kadettkåren i Finland för att få lite hjälp men inga svar har dykt upp.

Och finns det ett sätt att se om han tilldelats järnkorset?

Mvh Mika


2024-01-20, 17:44
Svar #1

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 20:52
    • Visa profil
Det borde finnas i Arkiven i Vasa och Finska Riksarkivet infon

2024-01-24, 19:10
Svar #2

Utloggad Mika Mäntynen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-01-24, 19:15
    • Visa profil
Tack för tipsen.

Ska kolla och se vad jag kan hitta :-)

//Mika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna