ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Taxichauffören som mördades i Runsala i Finland?  (läst 294 gånger)

2024-01-06, 18:45
läst 294 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Denna taxichaufförs namn var Erik Johansson och han mördades år 1947 i Runsala i Finland, och han mördades av en passagerare som önskade en körning ifrån en lokal danslokal.       Och mördaren stal sedan taxichaufförens bil och flydde ifrån brottsplatsen. Mördaren greps senare av den finska polisen, och efter rättegången så dömdes denna mördare till livstids fängelse av domstolen. Om där finns någon av er som till 100% säkerhet vet vilken denna mördare var så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill dela med er av denna information till mig? Jag tror nämligen själv att denna mördare var en syssling till min avlidna mor i Sverige, och att denna mördare begick självmord redan den 31.08.1947 på fängelset i Åbo?               Det går mycket bra för min del om ni istället vill informera mig om detta via min e-postadress: berndt.boberg@outlook.com


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

2024-01-06, 19:49
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 17:44
    • Visa profil
Hufvudstadsbladet vet berätta om ett mord på en taxichaufför på Runsala 30/8 1947, men den chauffören hette Arvo Johannes Anttonen och gärningsmannen, som tog livet av sig före gripandet, namnges som Åke Vilhelm Vesterlund född 1921-11-20.
Tidningssidorna bifogas här.

Något annat mord på Runsala 1947 finns inte omnämnt i Hbl, inte heller i Åbo Underrättelser.

2024-01-07, 20:39
Svar #2

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Hej KG Hammarlund,
Jag vill börja med att framföra ett varmt tack för all er information till mig i detta ämne.
Angående min felaktiga information i detta ämne, så har jag hittat denna information om Runsala mordet år 1947 på internet, så om ni gör sökningar om detta på internet så hittar ni ju nog också denna fullständiga felaktiga information.
Mycket pekar ju på att denna Åke Vilhelm Vesterlund mördade två personer innan han begick självmord? Hans rätta efterman var ju Westerlund, sedan informeras där ju i den ena tidningsartikeln att han var 21 år när dessa två mord skedde, och detta stämmer för han var f. 26.11.1925 i Åbo, och han har blivit begravd på samma gravställ som sin far på en av kyrkogårdarna i Åbo, och på den aktuella gravsten informeras där om att hans döds datum är 31.08.1947, så de aktuella journalisterna har kanske fel datum på när dessa två mord skedde? Det påstås ju i den ena tidningsartikeln att de tre eller fyra skotten skall hörts av personer i Runsala redan cirka klockan 21:30?


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

2024-01-08, 19:47
Svar #3

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Om där finns någon av er som har vetskap om var man kan läsa kopior ifrån de handlingar som har tillhört den finska polisen angående dessa mycket tragiska mord och självmord som skedde på Runsala holmen den 31.08.1947 så hoppas jag att ni vill dela med er av denna information till mig?


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

2024-01-08, 20:21
Svar #4

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 17:44
    • Visa profil
Finländska Riksarkivet bör kunna ge information om arkivmaterial från polisutredningarna:
https://kansallisarkisto.fi/sv/framsida

2024-01-08, 20:30
Svar #5

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Hej KG Hammarlund,


Jag vill framföra ett varmtack för er senaste information till mig i detta ämne.


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

2024-02-06, 13:48
Svar #6

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:57
    • Visa profil
Jag vill informera er om att jag nu har läst kopior av handlingar som har tillhört den finska polisen som informerar om dessa mycket tragiska händelser som inträffade på Runsala holmen. De aktuella journalisterna informerade om fel datum, det rätta datumet var 31.08.1947.


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna