ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Larsson 1752-07-06  (läst 40 gånger)

2024-01-02, 16:48
läst 40 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Jag har en man som är född 1752-07-06 och heter Lars Larsson
Han skall vara född u Husby (-Rekarne)

Den enda Lars jag hittar med det datumet är Lars Larsson i Holmsjön.

I så fall skall hans föräldrar heta Lars Larsson och Kerstin Nilsdotter

Den Lars jag följer är gift 1778-12-27 med Brita Johansdotter f 1759-02-05 i Tandla H-R.

Jag kan följa familjen framåt och har bra dokumentation framåt.
Men inte bakåt på Lars.

Jag har familjen i H-R bok 5 sid 153 Tunnbindartorp, bok 6 sid 172 Snickartorp och bok 7 sid 355 Snickartorp och här anges Lars vara född 1752-07-06. Familjen flyttar vidare till Ärla 1798

Vid första barnets födelse finns dopvittnen Anders Larsson samt en Caisa Larsdotter som finns i Holmsjön.

Jag kan inte finna några föräldrar som stämmer in men i Holmsjön finns Lars Jonsson och Karin Nilsdotter och de har en son Lars f 1760??

Kan detta vara rätt föräldrar och har prästen skrivit fel namn i födelsenotisen 1752 eller läser jag fel? Och varför får detta par en son som heter Lars och är född 1760-12-29 i Holmsjön? Det brukar ju inte finnas två levande barn med samma namn?

Kanske är det så att rätt föräldrar flyttar från Holmsjön efter 1752. I Husförhör bok 2 sid 93 Holmsjön finns ingen Lars Larsson f 1752. När Lars Larsson f 1752 gifter sig finns hans om dräng i Torshälla, HF bok 5b sid 27 där han skrivs komma från Husby och är "förlofvad"

Är det någon som forskat på denna Lars och fått mer klarhet i familjeförhållandena?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna