ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ändrat efternamn  (läst 120 gånger)

2024-01-02, 16:37
läst 120 gånger

Utloggad Linda Adlerz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 19:10
    • Visa profil
Hej! Min anfader ändrade sitt efternamn runt 1870 i Linköping. Behöver man ansöka om det eller kunde man bara lägga till/ändra sitt efternamn hursomhelst i kyrkböckerna? I vilka arkiv kan man hitta en eventuell ansökan/beslut?

2024-01-02, 17:32
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Före den första namnlagen (1901) var det mycket enkelt att skaffa sig ett släktnamn. När man träffade prästen, till exempel vid husförhör eller vid uttag av flyttbetyg, berättade man vad man börjat kalla sig och fick det antecknat i kyrkboken.
Något namnskydd fanns inte då, med undantag för de adliga namnen.
Hälsar vänligen
Maud

2024-01-02, 17:43
Svar #2

Utloggad Linda Adlerz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 19:10
    • Visa profil
Före den första namnlagen (1901) var det mycket enkelt att skaffa sig ett släktnamn. När man träffade prästen, till exempel vid husförhör eller vid uttag av flyttbetyg, berättade man vad man börjat kalla sig och fick det antecknat i kyrkboken.
Något namnskydd fanns inte då, med undantag för de adliga namnen.


Tack Maud, det var det jag trodde. Hoppades dock så att det skulle finnas mer så jag kan visa varför han tar just det namnet. Det finns en prästfamilj som heter Adlerz med en magister Johan Elis Adlerz i samtid, men han undervisade på Linköpings högre lärdomsskola och min farfars farfar Gustaf Wilhelm Andersson Adlerz gick på lancasterskolan. De bor visserligen inom 500 m ifrån varandra under hela Gustafs uppväxt så det är ju inte otroligt att de mötts i nåt sammanhang, men jag kan inte påvisa en direktkoppling dem emellan. Tack ändå!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna