ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjul Olofsson, ca 1560-1603 Yttersel 4  (läst 130 gånger)

2023-12-28, 16:00
läst 130 gånger

Utloggad Pia Grundström Sandström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 11:19
    • Visa profil
Jag söker Sjul Olofsson´s morfar och mormor? De enda uppgifter jag får fram är Nils Ingemarsson född 1505 i Stommen, Gunnarsskog(Värmland) och dör i Piteå 1538. Han gifter sig med Karin Nilsdotter f.1512 i Yraskog,Piteå som dör 1563 ochså i Piteå.(enligt informationen)
Men när jag söker på MF. Nils I. så hamnar jag på 1705-1738 och han lämnade aldrig Stommen, hade en annan hustru och barn??
-Enligt min information skall Sjul O. mor heta Kerstin Nilsdotter(gift.Mikaelsson-Bäck) född.Kvarntak i Bjursås,1537-1587(Yttersel?)
-far.Olof Mikaelsson-Bäck, 1540-1610, Yttersel 4.

Är jag alldeles ute och cyklar?

Hoppas på ngn ledtråd som kan lotsa mig ur detta? Tack på förhand Pia

2023-12-28, 20:07
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 13:14
    • Visa profil
Vilka är Källan till uppgifterna?  Nätet eller??? Finns ingen i Yttersel 4 Anundsjö sn med det namnet vid den tiden, enligt Anundsjöboken.
För att det skall finnas släktskap på 1500/1600 och 1700-talet krävs klara Domboksprotokoll eller andra Kyrkboksuppgifter för att så långa avstånds släktskap ska tas på allvar som förekommer här.
Detta verka uppitok galet.

Förslagsvis forska i Domböcker (finns på AD) och skattelängder istället för att lägga tid på dumheter på nätet som detta förefaller vara. Den som forskar själv får en uppfattning om vilka Källor som finns och vad som är omöjligt att forska fram och den brist på Källor som ofta kan konstateras.


 

2023-12-29, 09:23
Svar #2

Utloggad Pia Grundström Sandström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 11:19
    • Visa profil
Tack för svaret! Alla gör vi dumheter och det är väl så vi lär oss?och jag är bara nybörjare .Jag försöker kolla och söka överallt, Riksarkivet,AD och jämföra olika uppgifter, tycker det är mkt svårt att tyda texterna men kämpar på. Det är inte så lätt att få tag i olika byaböcker men har skaffat ngt USB.(Anundsjö) Där jag får lite osäkra uppgifter skriver jag inte in ngt, eller gör bara en anteckning om att jag tror det misstämmer och avslutar där tillsvidare. Det hade jag gjort här ochså eftersom jag inte hittade personerna i Yttersel,men då flög det i mig att kanske söka hjälp här, ngn som kan lotsa mig vidare kanske?  Och jag vet att man ska ta andrahandsuppgifter med en nypa salt, men ibland använder jag dessa för att jämföra uppgifter från AD, riksarkivet, Själevadsboken eller från USB-stickan. Av ren nyfikenhet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna