ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Buur (ca 1682-1762)  (läst 253 gånger)

2023-12-28, 15:37
läst 253 gånger

Utloggad Annika Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 18:24
    • Visa profil
Finns det någon som vet något mer om handelsman Nils Buur f. ca 1682, d. 1762-07-17?
Vem var hans föräldrar, har letat och letat men inte hittat något relevant mer än att han ev. bar efternamnen Bure Mickelsson också enl uppgift i Disbyt.


Gift (årtal ?) med Magdalena "Malin" Pihl f. ca 1682, död 1742-12-25.
De fick minst 4 barn
Brita f. ca 1723 d. 1742
Jonas f. ca 1726
Nils f. 1727-10-16 d. 1785-12-22 (handelsman). En av Nils faddrar vid dopet var Michael Vestling.
Anna Kristina f. 1731 d. 1762


Nils gifter om sig 1744 med
Brita Olofsdotter f. 1686 d. 1764


Kan "min" Nils Buur vara släkt med Michael Vestling på ett eller annat sätt med tanke på att han (Vestling alltså) var son till Mickel Mickelsson om jag förstått allt rätt.


Alla hemmahörande i Umeå stadsförsamling, dock lite osäker på Vestling, han kan vara född i Umeå landsförsamling.


God fortsättning och gott nytt 2024
/Annika

2023-12-30, 07:14
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6958
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 06:39
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Via Kråkendatabasen fick jag ytterligare son, Jacob. Han finns Umeå lf fb 1724 12/9. Om man tittar i mtl så ser man att Nils företrädare heter Michel Buur som hade en son Nils i 1714 års mtl. Namnet Bure som du hittat på Disbyt behöver dock inte vara riktigt. Dessutom hittade jag en Jacob Hansson Pihl med en dotter Malin som troligen är den dotter han skattar för även 1715. 1716 efterträds han av en son Jonas och då kan Malin mycket väl vara Michels hustru som han skattar för då. Vigselåret bör således vara 1715.

2023-12-30, 13:10
Svar #2

Utloggad Annika Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 18:24
    • Visa profil
Tack Per,
Jag har hittat Malins föräldrar men inte noteringen om giftemål. Och du menar väl att Malin mycket väl kan vara Nils hustru, inte Michels (?) för annars blir jag ännu mer förvirrad :)

Tack för tipset om ytterligare en son, Jacob. Har sett en Jonas likväl som en Peter Bure i mtl men ingen Jacob. Jag får rota vidare i längderna. Om Michel/Mickel Buur är far till Nils så borde Jon Mickelsson Buur vara hans farfar, eller?


Och angående namnet Bure så är jag fullt medveten om att det inte behöver finnas en koppling till ätten Bure. Jag har anor till Bure på mina mammas sida men "min" Nils Bure är en ana på pappas sida. Om Nils kan ha kopplingar till ätten Bure kräver betydligt mer grävande och just nu famlar jag som sagt efter hans föräldrar för att komma vidare.


Ser däremot att en Anna Margareta Holst (född Tegerström) är noterad som dopvittne/fadder till minst en av Nils barn. Anna Margareta var gift med en ny bekantskap för mig, nämligen brännerimästaren Nathanael Holst. På mammas sida har jag Margareta Holst gift med Zackarias Plantin (1680-1733) kyrkohede i Lövånger och Umeå landsförsamling. Vore kul att se om mamma och pappas led vävs ihop på ett eller annat sätt. Om så är fallet kommer jag bli mäkta förvånad. Pappas rötter är inte överrepresenterade i Norr- och Västerbotten direkt, de har faktiskt inte passerat Gävleborgs gränser bakåt i tiden förrän nu. Men om Nathanael har kopplingar till prostinnan får jag forska i framöver.

2023-12-30, 13:21
Svar #3

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 08:29
    • Visa profil
Har du sett dessa inlägg? Inte direkta svar på din fråga men ledtrådar om denna släktkrets. Jag skulle kontakta Staffan och fråga om han vet mer. Vet sedan tidigare att han domboksforskat i Umeå och bidragit med viktiga uppgifter för egen del.

https://forum.rotter.se/index.php?topic=38281.msg586851#msg586851
https://forum.rotter.se/index.php?topic=38281.msg586853#msg586853

2023-12-30, 13:42
Svar #4

Utloggad Annika Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 18:24
    • Visa profil
Tack Niklas,
Jo jag har läst Staffans inlägg om Buur och förstår att de är släkt men inte riktigt greppat hur. Ska definitivt skriva till Staffan Bengtsson för att se om han sitter inne på mer värdefull information.

Är inte riktigt bekväm med mantalslängder och domböcker. Har ett domboksprotokoll, Urtima ting, fr 1802 på 31 sidor som jag kämpar med, handstilen är i mina ögon mer eller mindre oläslig. Men skam den som ger sig :)


Önskar dig ett gott slut på 2023.
/Annika

2024-01-03, 15:30
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
 Hej Annika
Du har utvecklat frågorna du ställt ovan i ett mejl, men jag svarar här så kan andra forskare komplettera samt rätta ev. felaktigheter
Nils Mickelsson Buur (ibland Bure) f ca 1682 d 1762-07-17 var mycket riktigt son till Mickel Jonsson Buur, vilket bl.a. framgår av Umeå Rådstugurätt 1727-05-03. Nils var handelsman och fick burskap 1716, samma år som han för första gången står i mantalslängden och redan då finns en hustru noterad. Året innan, 1715 är det fadern Mickel som står i längden tillsammans med en son och en dotter. Sonen är förstås Nils och dottern torde vara Christina, som noteras hos Nils 1717 men som senare gifter sig med Lars Jonsson Stöckman i hans andra gifte.
 Det finns en åldersuppgift på Nils då han förekommer inför tinget den 12/9 1739 och han uppges då vara 56 år gammal. Det stämmer bra med uppgifterna i husförhörslängden om att han är född 1682 förutsatt att han är född under sista kvartalet.
 
 Nils hustru Malin Pihl, f ca 1682 d 1742-12-25, var dotter till Umeåborgaren Jakob Hansson Pihl. Det framkommer bl.a. på tinget den 16/11 1719 då borgarna och svågrarna Nils Buur och Jonas Pihl förekommer. Det konstateras att Jonas var son till sal. Jakob Hansson Pihl samt att Nils var gift med en syster till Jonas. Jakob Hansson Pihl förekommer i mantalslängderna 1686-1715 men omnämns som död i november 1719 så i det intervallet har han avlidit. Jakob Hansson Pihl var gift med Karin Jonsdotter som försvinner ur mantalslängden 1715 och är kanske död då eller så har hon fyllt 63 år. Karin var dotter till sämskaren och rådmannen i Umeå stad, Jon Mickelsson Kubb.
 
 Nils Buur gifte sig en andra gång 1744-03-11 i landsförsamlingen med änkan Brita Olofsdotter f ca 1688 d 1764-01-01. Brita var dotter till Olof Jakobsson i Överboda och hade tidigare varit gift med soldaten Olof Furman (Umeå sockens dombok vårtinget 1746).
 - - -
 Fadern Mickel Jonsson Buur finns med i Umeå stads mantalslängder 1690-1715. Hustrun Brita Svensdotter försvinner ur hustrukolumnen 1708 men det betyder inte att hon är död utan beror sannolikt på att hon då fyllt 63 år och då upphörde skyldigheten att betala mantalspenning. Hon dör i december 1728 och uppges då vara 90 år och barnfödd i Vännäs. Mer troligt, med tanke på mantalslängden, är att hon var 83 år vid sin död och född ca 1645. Vid den tidpunkten fanns det två möjliga fädrer som hette Sven i Vännäs; postbonden Sven Persson eller Sven Eriksson som hade tre bröder som blev borgare i Umeå stad med namnet Wenman.
 - - -
 Nils Buurs farfar Jon Mickelsson Buur förekommer i stadens mantalslängder 1649-1688. Han kallas ”ung borgare” i domboken 1649 men blir så småningom en av stadens betrodda borgare och är rådman i många år. Hustrun hette Kerstin, belägg bl.a. i stadens dombok 1661 §10 då hu Kerstin Jon Buurs sakfälldes ”för det obilliga tal hon utfört om regementsskrivaren Olof Svensson att han legat i säng med hennes inhysekona”.
 Det finns indicier om Jon Mickelsson Buurs ursprung och att han möjligen varit gift tidigare, men de avvaktar jag med så länge.
 - - -
 Det finns ingen nära släktmässig koppling mellan Mickel Westling och Nils Buur. Däremot med Nathanael Holst som du tar upp i ditt mejl. Brännmästaren Nathanael Holst var gift med Anna Maria Tegerström vars far Anders Tegerström var bror till Nils Buurs hustru Margareta Tegerström. 
Denna släkten Holst kommer dock från Tyskland och det föreligger ingen släktskap med Margareta Holst som var gift med Zacharias Plantin. 

2024-01-03, 17:03
Svar #6

Utloggad Annika Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 18:24
    • Visa profil
Hej Staffan och god fortsättning,
Tack för ditt svar. Tror att delar av ditt svar har blivit skrivet med vit text. Konstigt nog syns det på min mobil i sin helhet men inte när jag tittar på min dator. Så jag kopierar texten här så alla kan läsa. DU kan väl dubbelkolla så att allt finns med :)

Tack för ditt utförliga svar, känns på sätt och vis bra att brännmästaren inte är släkt med Margareta Plantin, det hade blivit för mycket för min hjärna. Är Holst en förenkling av Holstein månntro?
Jag återkommer troligen med fler (kontroll)frågor när jag läst igenom ditt svar mer ingående.

Allt gott!
/Annika

Hej Annika
Du har utvecklat frågorna du ställt ovan i ett mejl, men jag svarar här så kan andra forskare komplettera samt rätta ev. felaktigheter
Nils Mickelsson Buur (ibland Bure) f ca 1682 d 1762-07-17 var mycket riktigt son till Mickel Jonsson Buur, vilket bl.a. framgår av Umeå Rådstugurätt 1727-05-03. Nils var handelsman och fick burskap 1716, samma år som han för första gången står i mantalslängden och redan då finns en hustru noterad. Året innan, 1715 är det fadern Mickel som står i längden tillsammans med en son och en dotter. Sonen är förstås Nils och dottern torde vara Christina, som noteras hos Nils 1717 men som senare gifter sig med Lars Jonsson Stöckman i hans andra gifte. Det finns en åldersuppgift på Nils då han förekommer inför tinget den 12/9 1739 och han uppges då vara 56 år gammal. Det stämmer bra med uppgifterna i husförhörslängden om att han är född 1682 förutsatt att han är född under sista kvartalet.  Nils hustru Malin Pihl, f ca 1682 d 1742-12-25, var dotter till Umeåborgaren Jakob Hansson Pihl. Det framkommer bl.a. på tinget den 16/11 1719 då borgarna och svågrarna Nils Buur och Jonas Pihl förekommer. Det konstateras att Jonas var son till sal. Jakob Hansson Pihl samt att Nils var gift med en syster till Jonas. Jakob Hansson Pihl förekommer i mantalslängderna 1686-1715 men omnämns som död i november 1719 så i det intervallet har han avlidit. Jakob Hansson Pihl var gift med Karin Jonsdotter som försvinner ur mantalslängden 1715 och är kanske död då eller så har hon fyllt 63 år. Karin var dotter till sämskaren och rådmannen i Umeå stad, Jon Mickelsson Kubb.  Nils Buur gifte sig en andra gång 1744-03-11 i landsförsamlingen med änkan Brita Olofsdotter f ca 1688 d 1764-01-01. Brita var dotter till Olof Jakobsson i Överboda och hade tidigare varit gift med soldaten Olof Furman (Umeå sockens dombok vårtinget 1746).
 - - -
Fadern Mickel Jonsson Buur finns med i Umeå stads mantalslängder 1690-1715. Hustrun Brita Svensdotter försvinner ur hustrukolumnen 1708 men det betyder inte att hon är död utan beror sannolikt på att hon då fyllt 63 år och då upphörde skyldigheten att betala mantalspenning. Hon dör i december 1728 och uppges då vara 90 år och barnfödd i Vännäs. Mer troligt, med tanke på mantalslängden, är att hon var 83 år vid sin död och född ca 1645. Vid den tidpunkten fanns det två möjliga fädrer som hette Sven i Vännäs; postbonden Sven Persson eller Sven Eriksson som hade tre bröder som blev borgare i Umeå stad med namnet Wenman.
 - - -
Nils Buurs farfar Jon Mickelsson Buur förekommer i stadens mantalslängder 1649-1688. Han kallas ”ung borgare” i domboken 1649 men blir så småningom en av stadens betrodda borgare och är rådman i många år. Hustrun hette Kerstin, belägg bl.a. i stadens dombok 1661 §10 då hu Kerstin Jon Buurs sakfälldes ”för det obilliga tal hon utfört om regementsskrivaren Olof Svensson att han legat i säng med hennes inhysekona”. Det finns indicier om Jon Mickelsson Buurs ursprung och att han möjligen varit gift tidigare, men de avvaktar jag med så länge.
 - - -
Det finns ingen nära släktmässig koppling mellan Mickel Westling och Nils Buur. Däremot med Nathanael Holst som du tar upp i ditt mejl. Brännmästaren Nathanael Holst var gift med Anna Maria Tegerström vars far Anders Tegerström var bror till Nils Buurs hustru Margareta Tegerström.  Denna släkten Holst kommer dock från Tyskland och det föreligger ingen släktskap med Margareta Holst som var gift med Zacharias Plantin.

2024-01-03, 17:35
Svar #7

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag skrev mitt inlägg i ett Worddokument och klistrade in det och då måste nåt hänt med formateringen. Jag ser hela texten i inlägget men det är två olika stilsorter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna