ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Carlsson Luvön  (läst 293 gånger)

2023-12-27, 18:09
läst 293 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Elin Nilsdotter föddes 1717 i Luvön som dotter till Nils Carlsson. Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 137 Sida: 265

Om jag tittar i Mantalslängd för Luvön så är det Carl som brukar Luvön fram t o m 1716 med lite luckor,
1717 så tar Nils med hustru över. Känns då som Nils är son till Carl och som  då får dotter Elin 1717.
Nils fortsätter som brukare för Luvön fram t o m 1729 och 1730 är det änkan Karin.
1718 föds Karin som dotter till Nils i Luvön. Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 143 Sida: 277

Jag hittar flera barn i Luvön men då är fadern Nils Pers som är fadern.
1721 föds Märta- Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 152 Sida: 295
1723 föds tvillingarna Måns och Isak - Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 161 Sida: 313

Jag hittar inga vigselnotiser för Nils Carlsson som borde vigts runt 1716 eller att han skulle dött innan 1721 och att modern gift om sig med Nils Persson.
Inte heller någon dödsnotis för Nils runt 1729. Kanske jag sökt för länge och missar något.

Jag tycker att en röd tråd finns i Carl- Nils Carlsson- Elin Nilsdotter

Ofta döps barnet efter modern och första barnet. Så kanske något händer 1717 när Elin fötts och nästa flicka föds 1718, Karin och änkan 1730 heter Karin


Tacksam för all hjälp att reda ut trådarna


Mvh
Claes

2023-12-28, 11:15
Svar #1

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,
Luvön satt jag och plockade med några veckor härom året. Precis som du konstaterar så ser det ju lite knepigt ut med två olika Nils.
Till slut kom jag fram till vad som verkar vara en rimlig hypotes att begrunda. Om jag har rätt vänder det upp och ner på en del av dina tankegångar.

Hypotes:
Under åren 1717-1729 heter bonden i Luvön Nils.
Om man studerar födelseboken framgår det dock att det rör sig om två olika Nils.
1716-1718 får Nils Carlsson barn där. Därefter är det Nils Persson som får barn där.
Nils Persson kommer uppenbarligen från Hökamåla, vilket framgår av vigsel, barndop m m.
Tittar man i mantalslängderna för Hökamåla finner man där finns en Nils 1693-1740. Dock verkar där ev finnas två Nils 1710, och en Nils Persson gifter sig 1712 med Karin Isaksdotter från Fåglasjö.
   1721 är det Nils Persson som får barn i Luvön, och det avspeglar sig bland dopvittnena att det är den Nils Persson som är gift med Karin Isaksdotter. Nils Persson dör i Luvön 1729, och därefter kvarstår hans änka Karin.
  1722 är det Nils Carlsson som får barn i Hökamåla! Troligen även 1719, av dopvittnena att döma, men då står där bara Nils. 1722 står det uttryckligen Nils Carlsson, och dopvittnena är familjerna från Fornamåla och Eremitemåla.
   Även om det inte kan säkerställas till 100 % verkar det ytterst sannolikt att Nils Persson och Nils Carlsson har bytt plats med varandra! Kanske kommer Nils Carlssons fru från Hökamåla, eller finns där en annan förklaring.
   I alla händelser tycker jag denna hypotes verkar tillräckligt sannolik för att jag ska våga mig på att använda mig av den.


Ja, så långt är vad jag har skrivit in i mina papper. Men, det får en konsekvens för dig...
Nils Persson och Karin Isaksdotter får nämligen 1712-12-26 dottern Elin! Hon föds alltså i Hökamåla, men flyttar till Luvön med föräldrarna.
Jag tror att det är hon som gifter sig först med Per Olsson och sedan med Håkan Jonsson.

Nils Carlssons dotter Elin f 1717-07-14 lever också till vuxen ålder. Hon gifter sig 1736-06-20 med Åsle Jönsson ifrån Norra Målatorp. Om man tittar och jämför dopvittnena så verkar det troligast att det är på detta viset.

När jag tittade på Luvön var mitt fokus mycket på Nils Carlsson, som, om jag har rätt i ovanstående hypotes, kanske inte är så intressant för dig. Hans föräldrar var sannolikt Carl Nilsson och Ingeborg. Nils hade en syster Märta som var gift med Gumme Olofsson i Fornamåla. Såväl Carl som Ingeborg dog där. Jag tror att Carl en tid som änkling bodde i Hökamåla.

Nils Carlsson var gift med Elin Svensdotter från Lida Östregård, dotter till Sven Gummesson, född i Fåglasjö, och Märta Månsdotter. Det finns en arvstvist om Lida Östregård i Konga Häradsrätt AIa:16 bild 3270, ht 1719 mål 217 där Elin omnämns. Hon är då bosatt i Hökamåla.
Hon dör i Hökamåla 1768-05-04.

Nils Persson har jag inte fördjupat mig i, men är förstås nyfiken på vem han är, om du skulle forska vidare på honom.

Nils Perssons hustru Karin Isaksdotter var dotter till Isak Gummesson, f ca 1654 i Fåglasjö, d 1707-05-12 i Fåglasjö, och hans hustru, som troligen hette Botill och dog i Fåglasjö 1726-12-28.

Isak Gummesson bör ha varit son till Gumme Hane och Elin Gummesdotter i Fåglasjö. En av hans bröder var Olof Gummesson i Fornamåla, vars son Gumme Olofsson gifte sig med Nils Carlssons i Luvöns syster Marta (se ovan). En annan broder var Sven Gummesson i Lida Östregård, vars dotter Elin gifte sig med Nils Carlsson.

Enligt mantalslängderna bör Nils Persson ha avlidit omkring 1729. Därefter omnämns hans änka Karin. Karin gifter dock om sig 1737-12-28 med änklingen Nils Andersson ifrån Hult (trol född i Öremåla). De bosätter sig i Hult, men efter makens död flyttar Karin tillbaka till Luvön där hon dör 1770-06-30.

Som sagt, det jag skrivit ovan är den hypotes jag kommit fram till. Naturligtvis är jag väldigt intresserad av att få veta om du kommer till samma slutsats eller finner någon annan infallsvinkel till det hela.

Mvh
Marie

P S Såg du det PM jag skickade dig före jul?



2023-12-28, 15:44
Svar #2

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Oj vad mycket information  :D  Lär ta en stund att smälta och gå igenom.
Dopvittnena var ju helt andra så jag tror din teori är riktig. Ska försöka grotta ner mig.

Men något PM har jag inte sett. Var dyker de upp? Har nog aldrig fått PM i Anbytarforum.

Mvh
Claes

2023-12-29, 18:48
Svar #3

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Jag har kommit en bit ner med Isak Gummesson o inser att vi börjar närma oss Hane-släkten i Bänkeboda m fl ställen.

Mvh
Claes

2023-12-31, 11:56
Svar #4

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,
Jodå, det är samma släkt. Hanesläkten var ju väldigt utbredd och omfattande, inte minst i den del av Vissefjärda som kallas Kåraböket (det som ingår i Konga härad).

Den tidigaste Hanen jag hittat där hittills är Per Hane i Fåglasjö. Han omnämns som vuxen man och bonde i Fåglasjö i Landskapshandlingarna för 1618, bör alltså inte vara född senare än ca 1595. Eftersom hans son Gumme är vuxen 1642 (omnämnd i mantalslängd) bör Per vara född någon gång före sekelskiftet till 1600-talet.
År 1647 sägs han vara utgammal och fattig, vilket bör innebära att han kanske är född ytterligare 10 år tidigare?

Han var far till den Gumme Persson Hane i Fåglasjö som i sin tur var far till de personer vi nämnt i tidigare poster i denna tråd:
Sven Gummesson f 1643 i Fåglasjö, d 1717-08 i Lida Östregård, Långasjö, Olof Gummesson f ca 1647 d 1730-12-14 i fornamåla, Isak Gummesson f ca 1654 d 1707-05-12 i Fåglasjö, Per f före 1659, död 1695 i Guttamåla (han kallades liksom sin far för Per Hane).

Jag vet inte i vilket sammanhang och ur vilka källor du letat Hanar i Älmeboda (och troligen då även Linneryd och Ljuder). Det finns en del konstigheter här och var som verkar ha blivit "sanningar", och säkert beror detta till stor del på att där finns en sådan uppsjö av personer som heter Per Hane att man blir alldeles förvirrad.

När det gäller vår gemensamma anfader Gumme Hane i Fåglasjö så finns där en ofta citerad notering i en dombok i Konga härad 1654 nr 16 som jag tror måste vara felaktig. Den lyder enligt följande: "Framkom för retta Gudmundh j foglasiö, å sine egne och full-
mecktigh på sin hustruß wägna Ingierß j Swartebeck, huilken
godwilligen haffuer sålt sin brodher Per Hane i Bännckebodha
1/3 aff Bännickebodha..."

Detta kan faktiskt inte stämma. Av mantalslängderna för Vissefjärda framgår att Gumme gifte sig med Elin Gummesdotter ca 1644 och att hon levde fram till ca 1689. Alltså kan inte Ingierd i Svartabäck vara hans hustru. Och, ja, varför skulle hon i så fall vara i Svartabäck?

I Svartabäck finns dock vid denna tidpunkt en Ingierd som är gift med Håkan Jonsson Hane. Jag tror att häradsskrivaren har skrivit fel och att det borde stå: "Framkom för rätta Gudmund i Fåglasjö å sin egna och fullmäktig på sin SYSTER, hustru Ingierd i Svartabäck vägnar, vilken godvilligt har sålt... etc"

Som sagt, det är bara min hypotes, men såvitt jag kan se kan Gumme i Fåglasjö inte ha varit gift med Ingierd i Svartabäck.

Angående PM: När du är inloggad på Anbytarforum så finns där en drop-down-list där det längst till höger står ditt namn. Precis till höger om ditt namn så finns en liten nedåtgående pil. Klicka på den så får du upp ett antal olika valmöjligheter. Längst ner bland dessa står det "Meddelanden".

Gott Nytt år

Marie


2024-01-09, 07:25
Svar #5

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej,
Jag tror inte att jag kommer längre med Nils Persson. Jag har tittat på dopvittnena och det är många på Karins sida.
Dels hennes systrar Botil i Fåglasjö och Gertrud i Stora Prämboda, Långasjö.
Vad gäller efternamnen på dopvittnen så kan jag inte knyta dem till Nils. Där finns några Olofsdotter och hänger nog ihop med Karins sida också.

Jag brukar titta på de första barnen. Där brukar familjen vara närmst och då är det Silandsmåla. Det är Måns Nilsson, Nils Olsson (Olofsson), pigan Elin och Olof.
Måns Nilsson har jag inte hittat något samband med.
Runt 1710 är det Olof och Nils i Silandsmåla. Olof är Nils far och från 1714 så är det Nils som står för gården. Pigan Elin och Olof tror jag var barn till Nils, men kan inte bekräfta det.
Nils Olsson är dopvittne till Petter 1714. Men det är Nils hustru, Kerstin Persdotter, som är intressant. Kan Nils varit bror till Kerstin? Jag hittar inte honom bland alla namn i Bänkeboda. Det är många Bänkebodafolk som dopvittnen till Nils och Kerstins första två barn.
Men Nils Persson och Karin Isaksdotter finns inte som dopvittnen. Båda familjerna har dopvittnen från Ellingsmåla och Eremitemåla.
Misstankarna finns om att Nils Persson kom ifrån Bänkeboda, men kan inte bevisa det. Kanske därför som Nils Olsson och Nils Persson var i klammer?
Bara teorier så jag släpper Nils Persson där


Mvh
Claes

2024-01-11, 18:57
Svar #6

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Jag hade ju glömt bort Nils Perssons tidigare liv. Har ju svängt mellan Nils Persson o Nils Carlsson o tillbaka till Nils Persson.
 I Hökamåla har vi i slutet på 1600-talet Olof med hustru, Kerstin?
 1675 tillkommer Carl med hustru, kan det vara Olofs son?
 Runt 1685 finns även drängen Måns som troligen är ännu en son.
 Måns med hustru finns upptagen fram t o m 1693
 Carl och Olof finns kvar med hustrur men Olofs hustru är urgammal.
 1693 tillkommer Nils med hustru. Tolkar det som Nils Persson och att han troligen har gift sig med en dotter till Olof.
 1694 är inte Måns upptagen i listan längre men Måns har tillkommit i Stångsmåla.
 Måns Olofsson är gift med Karin Jönsdotter ifrån Stångsmåla. Karin och Måns är ofta dopvittnen
 Nils hustru dör troligen i pesten 1710-11 och Nils gifter då om sig med Karin Isaksdotter ifrån Fåglasjö.
 
 Dopvittnen är oftast de bästa ledtrådarna till släkten.
 Nils hade 5 barn i första äktenskapet.
Carl i Hökamåla och Måns i Stångsmåla, som troligen är svågrar och Måns hustru Karin är ofta dopvittnen. Måns och Karin även till barn i andra äktenskapet.
 Folket i Sneramåla, Jon, Märta och Gertrud liksom folket i Sutaremåla, Jon, hustru Märta och piga Sissa har jag inga efternamn på och svårt att placera.
 Hustru Kerstin i Skallebo heter troligen Olofsdotter i efternamn och kan vara en syster till Nils hustru.
 Två lite långväga dopvittne är Per i Torhult och Sone Gummesson ibid. Per heter troligen Nilsson.
 Olof i Fornamåla är Olof Gummesson, bror till blivande svärfar, Isac Gummesson.
 Sedan är det Silandsfolket, Håkan Olofsson Nils Olofsson, hustru Kerstin och Olof som dopvittne till barnen i första giftet.
 Dopvittne till barnen i andra giftet ifrån Silandsmåla är Måns Nilsson, Nils Olsson, Olof och pigan Elin.
 Jag har fortfarande inte fått ihop något släktskap med Silandsmålafolket.
 Frågor som jag inte hittar svar på är
 1 Varifrån kom Nils Persson
 2 Vad hette första hustrun
 3 Varför byter man gård med Nils Carlsson på Luvön
 
 Finns det någon som har forskat på Sneramåla och Sutaremåla och vad de hette. Många dör i pesten och de finns inte upptagna i böckerna.
 
 Tacksam för all hjälp
 Claes

2024-01-14, 03:42
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 00:52
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ulf Berggren

2024-01-14, 07:20
Svar #8

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil

Något hade hänt med textformatet i mitt föregående inlägg, men

Jag hade ju glömt bort Nils Perssons tidigare liv. Har ju svängt mellan Nils Persson o Nils Carlsson o tillbaka till Nils Persson.
I Hökamåla har vi i slutet på 1600-talet Olof med hustru, Kerstin?
1675 tillkommer Carl med hustru, kan det vara Olofs son?
Runt 1685 finns även drängen Måns som troligen är ännu en son.
Måns med hustru finns upptagen fram t o m 1693
Carl och Olof finns kvar med hustrur men Olofs hustru är urgammal.
1693 tillkommer Nils med hustru. Tolkar det som Nils Persson och att han troligen har gift sig med en dotter till Olof.
1694 är inte Måns upptagen i listan längre men Måns har tillkommit i Stångsmåla.
Måns Olofsson är gift med Karin Jönsdotter ifrån Stångsmåla. Karin och Måns är ofta dopvittnen
Nils hustru dör troligen i pesten 1710-11 och Nils gifter då om sig med Karin Isaksdotter ifrån Fåglasjö.


Dopvittnen är oftast de bästa ledtrådarna till släkten.
Nils hade 5 barn i första äktenskapet. Carl i Hökamåla och Måns i Stångsmåla, som troligen är svågrar och Måns hustru Karin är ofta dopvittnen. Måns och Karin även till barn i andra äktenskapet.
Folket i Sneramåla, Jon, Märta och Gertrud liksom folket i Sutaremåla, Jon, hustru Märta och piga Sissa har jag inga efternamn på.
Hustru Kerstin i Skallebo heter troligen Olofsdotter i efternamn och kan vara en syster till Nils hustru.
Två lite långväga dopvittne är Per i Torhult och Sone Gummesson ibid. Per heter troligen Nilsson.
Olof i Fornamåla är Olof Gummesson, bror till blivande svärfar.
Sedan är det Silandsfolket, Håkan Olofsson Nils Olofsson, hustru Kerstin och Olof som dopvittne till barnen i första giftet.
Dopvittne till barnen i andra giftet ifrån Silansmåla är Måns Nilsson, Nils Olsson, Olof och pigan Elin.
Jag har fortfarande inte fått ihop något släktskap med Silandsmålafolket.
Frågor som jag inte hittar svar på är
1 Varifrån kom Nils Persson
2 Vad hette första hustrun
3 Varför byter man gård med Nils Carlsson på Luvön


Finns det någon som har forskat på Sneramåla och Sutaremåla och vad de hette. Många dör i pesten och de finns inte upptagna i böckerna.

PS sedan jag skrev detta första gången så har jag hittat att Nils första hustru hette Kerstin. Hon finns som dopvittne några gånger som Kerstin i Hökamåla, men 1702-02-09 så döps soldaten Håkans barn i Fornamåla och då är Nilsas hustru Kerstin i Hökamåla dopvittne.
Något släktsamband finns mellan folket i Sneramåa, Sutaremåla, Fornamåla och Hökamåla.

Mvh
Claes


Tacksam för all hjälp


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna