ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Svenonis  (läst 272 gånger)

2023-12-27, 12:25
läst 272 gånger

Utloggad Hasse Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:01
    • Visa profil
Jag gör ett nytt försök att hitta min mystiske förfader sex generationer bort.  Jag tror att han från början heter Jonas Svenonis född någon gång 1685-1690 och från Varatrakten
Första kända notering är från år 1700 då han är inskriven vid Skara högre allmänna läroverk som Jonas Svenonis från Skarstad. 1710 blir han student där.
Samma år blir han inskriven vid Uppsala Universitet som Jonas Svenonius från Skara. Studierna avbryts efter ett år och han blir istället cornett vid Upplands tremänninga kavalleriregegemente som Jonas Warmark. Hans uppgifter i Generalmönsterrullorna
är synnerligen magra, inte en bokstav om meriter, bara att han saknas vid mönstringen 1717.
Istället dyker han upp 1712 i Lekåsa vigselbok  då Herr Jonas Warmark gifter sig med Maria Nezenia från Ingelstorp i Kyrkås.
Efter detta är hans liv väl kartlagt, med hustrun och en sons död, ett nytt giftemål med adelsdottern Magdalena Silwersvvärd från Norra Vånga. Nio barn med henne osv . i ett tillägg till  hans bouppteckning 1743 dyker två mystiska namn upp . Bröderna  Olof och Per Svensson Brink från Viste härad föreslås som förmyndare för hans omyndiga barn.
Ffinns det någon som känner till Jonas Svenonius som jag tror tagit sitt soldatnamn från Vara?

2023-12-27, 12:51
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:18
    • Visa profil
Börja med att kolla här om någon av personerna dyker upp i Viste härads domböcker:
 
https://forum.rotter.se/index.php?topic=196444.0

2023-12-27, 13:42
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:18
    • Visa profil
Det framgår inte riktigt om bröderna Svensson Brink även är broder med Jonas Svenonis. Han skulle ju kunna vara från en annan Sven. Hur som helst, det fanns en Sven Brink på Ekelanda i Främmestads socken, som ju ligger i området. Han dog 1701, 54 år gammal, så han bör ha varit i lämplig ålder för att vara fader. Se dödsnotis i Främmestad C:2 sidan 158.

2023-12-27, 13:47
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:18
    • Visa profil
Socknarna i Skaraborg är ju lite ihopblandade, men en dräng Per Brink gifter sig 1716 med pigan Kerstin Andersdotter i Eklanda. Detta står i Tenegene sockens vigselbok C:1 sidan 11. Jag vet inte riktigt om Eklanda ligger i Främmestads eller Tengene socken men där har du nog din Per Svensson Brink i alla fall.

2023-12-27, 13:48
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:19
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Svenonis är en latiniserad form av Svensson, som användes när han skrevs in vid skolan. Och eftersom barnens förmyndare båda heter Svensson, så är de med hyfsad stor sannolikhet bröder till Jonas.

Vara socken hörde vid den här tiden till Skarstad pastorat. Och i Västergötland var det mer eller mindre regel att det var pastoratets namn som användes som födelse- eller utflyttningsort efter en flytt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-12-27, 13:59
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:19
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Där kom det två inlägg medan jag skrev mitt förra inlägg...  :)

I Skara herdaminne finns några intressanta personer. I Gudhems pastorat finns en kyrkoherde Sveno Jonæ Brink (alltså Sven Jonasson). Han sägs ha fötts 1588 och dött 1666. (Del 1, s. 374; AID v903773.b1990.s375.)

Bland Svens barn finns sonen Jonas, född 1625 och död 1666, som var kyrkoherde i Larvs pastorat. (Del 1, s. 421; AID v903773.b2220.s421.)

När Jonas dog sägs han ha haft tre små barn. Ett av dem skulle ha kunnat heta Sven och vara far till 'din' Jonas.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-12-27, 14:01
Svar #6

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:18
    • Visa profil
Så här står det i domboken, där förmyndarna slås fast:
 
...Pehr och Olof Swensöner Brinkar, som skola å fäderne sidan wara Barnens närmsta anförwanter...
 
Så det är väl tveksamt om de är barnens farbröder, det hade kanske skrivits ut i såna fall

2023-12-27, 15:03
Svar #7

Utloggad Hasse Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:01
    • Visa profil
Tack för synpunkter. Förutom pastorn i Gudhem så är alla uppgifter kollade. Det finns ett utmärkt slöktträd av Eva Ekestad om Eklanda och Brinkarna där. Men Jonas var okänd, men det saknas födelsebok i Främmestad för de aktuella åren.

2023-12-27, 15:48
Svar #8

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:18
    • Visa profil
Jonas Svenonis Warmark kallar sig ju aldrig Brink, han skriver in sig som student med ett latiniserat patronymikon och som militär hittar han på Warmark. Således var han nog inte mitt i familjen Brink direkt, utan kanske någonstans i utkanten. Frågan är hur han är släkt med de båda Brinkarna som blir förmyndare. Om de inte är hans bröder, kan de vara hans kusiner? Märkligt om de alla heter Svensson, då skulle de ha funnits två bröder som båda hette Sven. Detta förekom på den tiden, men känns lite osannolikt. Men om Jonas är son till en syster till Sven Brink, som råkade gifta sig med någon annan som också hette Sven? Då skulle Brinkarna fortfarande vara kusiner till honom. Om de är släkt på ännu längre håll börjar det kännas konstigt att de skulle vara hans närmaste släktingar, som hävdas när de blir förmyndare.
 
En sak att kolla upp är dopvittnen vid alla hans barns dop. Dyker det upp några intressanta namn?

2023-12-27, 16:21
Svar #9

Utloggad Hasse Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:01
    • Visa profil
Vid ett enda tillfälle när sonen Carl döps 1737 finns Eklanda med. En Hans från Eklanda är dopvittne.
Stora Mellby C2 bild 151 sida 267

2023-12-27, 18:59
Svar #10

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Eklanda ligger både i Tengene och i Främmestad.

Bengt-Bengtsgården och Lars-Månsgården är två gårdar i Eklanda som ligger i Tengene och Bondegården och Skaten ligger i Främmestad.  :D
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna