ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fläckebo AI:2 (sid 95)  (läst 81 gånger)

2023-12-27, 01:51
läst 81 gånger

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:58
    • Visa profil
Jag håller på och gå igenom och organisera mina källor, och kommit till en som jag tycker är lite sisådär skriven. För er med AD så är det v72089.b101.s95 (annars enligt rubriken).

Först är det ju rubrikerna som ser rent förvanskade ut. Är det så att prästen har lagt suttit och skapat "formuläret" från början till slut? Det ser ju lite ut så, i början är det ju ganska läsbara rubriker vilket gör att man kan luska ut vad rubrikerna på sidan 95 är.

Jag har också lite huvudbry med personerna som står på sidan. Jag tror jag har luskat ut att prästen skriver lite bakvänt, istället för att (för fjärde personen) skriva "dotter Anna" som brukligt har han skrivit "Anna dotter". Men den verkar inte stämma för de två sista, men de ser ju ut att vara skrivna vid annat tillfälle.

Nåväl de jag känner mig lite osäker på är tredje personen, är det Erik Mattsson?

Den femte har jag problem med. Jag ser att det står dotter efter, men namnet?

Och den näst sista förbryllar mig. Jag får det till att stå "dottern Karin Olsdotter", där är ingen Ol* där vad jag kan se.

Och den sista tycker jag ser konstig ut, är det någon märklig stavning av Kerstin eller?

2023-12-27, 09:34
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15328
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
    • Visa profil

Prästen fick själv skapa formuläret.


Johan Andersson 1663
Hro Malin Mattdr 1670
Erik Mattsson 1643
Anna dotter 1705
Brijta  dotter 1703
Sara Mattsdr 1704
Anders son  1709
dottren Karin Olsdotter 1707
dotren Chierstin Jonsdotter 1716

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna