ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köping F:1 sid 398. 4 bönder drunknar  (läst 335 gånger)

2023-12-20, 20:43
läst 335 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Den 24 oktober 1788 drunknar 4 bönder från Köping, på väg hem från Westervik. En av dessa var min FMFFFFF.
Då detta är än dramatisk händelse tänkte jag försöka tolka texten om drunkningen, men texten är svårttolkad för mig och jag förstår inte allt.
Det skulle vara fantastiskt att få hjälp med tolkningen av texten i dödboken Köping F:1 sid 398.

Det jag tror jag lyckats med är
NB Förestånde 4 Bönder omkommo ömkeligen under hemresan ifrån Westervik på på XXX i ett häftigt xxx-glåpp och storm wäder på XXX XXX Dato d. 24 Octob. Ingen af deras kroppar är ännu igenfunna, men både med segel och xxx xxx funnos den 26 Oct i landsresa? undföra xxx xxx i Föra Sochn. På kirstorne xxx ... xxx när deras äga nu igenfunno dem.
Svårt, förmodligen inte rätt, och resten klarar jag tyvärr inte alls. Men där står något om min ana Elof så det vore roligt att kunna läsa hela texten. Jag klarar det dock inte utan hjälp...

2023-12-21, 11:54
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
NB Förestående 4 Bönder omkommo ömkeligen under
hemresan ifrån Westervijk på Furu Fjäl i ett
häftigt sniö-glåpp och stormwäder på ofwan-
stående Dato d: 24 Octob: Ingen af deras krop-
par är ännu igenfunnen, men Båten med segel
och trenne kistor funnos den 26 Oct: i landdrefne
nedföre Lofta By i Föra Sochn. På kistorne woro
locken upslagne och de (var) aldeles tomma, när deras äga-
re igenfunno dem. Gud förbarme sig öfwer den
eller dem, som sådan ohyggelig gerning giordt, samt
gifwe nåd till bättring! Trenne af deßa på så
ömkeligit sätt omkomne Personer woro kände
för ganska stillsamma, skickeliga och beskedeliga
Bönder; men Elof Anderssons lefwerne utwisar
sidan, i denna Bok, 170, huru dant det warit.
Herre lär oß betänka att wi (mot)(den) wandra!
Hälsar vänligen
Maud

2023-12-22, 00:57
Svar #2

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Maud, du är min hjältinna! <3
Vilken fin översättning. Jag behöver mycket mer träning innan jag kommer så långt. Men nu kan jag använda denna text som övningstext!

Och vilken dramatik! Tror du att det menar att någon hade plundrat kistorna på stranden?

Texten på sidan 170 är minst lika svår att läsa, men verkar inte innehålla någonting om Elof som jag förstod det. Det verkar vara ett sockenstämmoprotokoll för Egby på den sidan om jag förstår innehållsförteckningen rätt.

2023-12-22, 08:04
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Skrivaren menade absolut att kistorna plundrats, och det hade han nog rätt i. Kustfolk har väl i alla tider försett sig med strandgods av olika slag och uppfattat det, mer eller mindre, som en hävdvunnen rättighet.

I Köping F:1 är den stämplade sidnumreringen (1–646), som i detta fall används av både RA och AD, av senare datum och den äldre, handskrivna dito börjar med uppslag 446. De första 445 uppslagen har fallit ur volymen och återfinns nu, sånär som på 1–14, i Köping C:2 i stället:

Köping (H) C:2 (1734-1790) uppslag 309 (AID: v40394.b158.s309)
RA: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0027906_00169

På detta uppslag finns, under rubriken Wigde 1762, en lång text om paret drängen Pär Larsson i Övra Vannborga och änkan Carin Larsdotter i Dalby. På slutet nämns Elof Andersson:

”Denna Carin Larsdotter, som på
7de året låg uti otuckt med gifte Bonden
Elof Anderßon i Häsleby, hwilken af Höglofliga
Kongliga Hof-Rätten, jämte 40 paar Spös slitande
och uppenbar Kyrkioplikts undergående 3ne
söndagar å slag, wardt dömd at arbeta ett
år uti LandsCrona, som ock skiedt, har altid
warit en stursk, trätosam och lättfärdig människa,
och satt Prästerskapet uti mycket bekymmer.
Hon så wäl som Elof Anderßon woro ok til det-
ta Ting derföre inkallade, at de å nyo umgåts
med hwar annan; men som Crono-Betienin-
gen det icke kunde bewisa, ehuru det syntes
nog troligit, sluppo de denna gången utan
näpst, hwilken war af Höglofliga Kongliga Hof-
Rätten utsatt til 15 paar Spö för honom, och
10 paar Rijs för henne, om de funnos umgås
med hwar annan. Herren [--] deßa stora
och grofwa Syndare och gifwe dem nåd
               till omwändelse!”
Hälsar vänligen
Maud

2023-12-22, 09:41
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Här min tolkning av den resterande texten – mer dramatik :) :

Wigde 1762
Aprilis
den 4de Drängen Pär Larßon i Öf: Wanborga och
Enkian Carin Larsdotter uti Dahlby. Charta för 16 öre.
NB: För deßa pärsoner blef nästlidne år den 2 Augusti,
som war Dom: XI post Trinitatis, til ägtenskap ut-
lyst; men man kunde, ehuru de emot förbud
långt förut flött tilsamman, icke förmå dem til
wigsel. Pastor war derföre nödsakad at angif-
wa målet uti [--] Consistorio, som hos höga
Landshöfdinge Ämbetet utwärkade Ordres, af den
12 Novemb 1761, til Herr Crono-Befallningsman
Åhstrand, det de, wid Wite af 20 daler silfwer 
hwardera, skulle sig innom 14 dagars för-
lopp til wigsel inställa. Men som Carin Lars
dotter, hwilken 2½ år förut blef, då hennes
förra man, Måns Nilßon wid namn, ännu
lefde, beslagen med dubbelt hoor, hwarföre
hon, som här, tillika med sin Lägersman, blef
dömd til döden, slet 30 paar Rijs, och stod 3ne
söndagar på Plikte-Rummet, samt [---]

absolverades, och det alt i stöd af Höglofliga
Kungliga Giötha HofRätts Utslag af den 25 O-
ctober 1759, redan befants wara hafwande,
och rådd med barn; angaf Pär Larßon hos
Herr Crono-Befallningsmannen, det han inga-
lunda kunde kännas wid fostret, emedan
häfdandet icke kom öfwerens med den tid
han med henne hafft omgänge. Crono-Betie-
ningen lät derföre fordra dem bägge in
til detta års Winter Ting, som den 10 nästlidne Mar-
tii uti Solbärga tog sin begynnelse, där Pär,
effter han icke kunde uptee giltiga skäl
til at bestyrcka, hvad han om Carin föregif-
wit, blef den 19 ejusdem pålagd at med henne
ägtenskapet fullborda. Under påstående Ting,
nemligen natten emällan den 13 och 14 Martii, qwafde
Carin i sömnen sit foster, Gunnilla wid namn,
til döds, hwilket hon den 6 December nästlidne år
framfödde, hwarföre hon, effter lofliga Tings-
Rättens Utslag af den 16 nästwekne Martii blef
tilkänd, at, effter wanligheten, i Kyrckian in-
tagas, som ok skedde samma dag, då hon ock
wigdes.    Denna Carin Larsdotter, som på
7de året etc.
Hälsar vänligen
Maud

2023-12-22, 13:39
Svar #5

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Maud!
Tack för att du översatte även detta. I sanning dramatik!!!
Dödsstraff, och barnamord.

Ruskigt, men samtidigt oerhört spännande att läsa. Du har givit min släktforskning en ny dimension och en ny kick!

Det var verkligen inte lätt med kärleken på den tiden.

Undrar vad som hände med dödsstraffen? Hon själv blev ju absolverad eftersom hon var havande, men stackars Pär Larsson då? Och efter barnamordet borde hon väl blivit dömd till döden igen? Det står det dock ingenting om, om jag förstår allting rätt?

2023-12-22, 20:26
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Det är inte alldeles lätt att följa kronologin i prästens redogörelse för händelseförloppet. Jag har därför kontrollerat flera källor och gjort, hoppas jag, en mer lättöverskådlig sammanställning.

1759

I maj (2½ år före den 12 november 1761) blev Måns Nilssons hustru Carin Larsdotter ”beslagen med dubbelt hoor”. Hon och lägersmannen, gifte bonden  Elof Andersson, dömdes i häradsrätten till döden.
Den 14 juli födde Carin Larsdotter i Dalby en dotter Carin. Som far är maken Måns Nilsson antecknad. Men det faderskapet är ju tveksamt med tanke på horsbrottet och på prästens skriftliga utsaga 1762 att Carin Larsdotter ”på 7de året låg uti otuckt” med Elof Andersson.
Den 25 oktober mildrade hovrätten deras straff (vilket var vanligt vid horsbrott, men här vädjade dessutom både Carins man och Elofs hustru om strafflindring för sina makar). Carin fick slita 30 par ris, Elof dömdes till 40 par spö och ett års straffarbete. Hovrättens utslag innehåller också en villkorlig dom: om Elof och Carin fortsatte att ”umgås” med varandra, skulle han straffas med 15 par spö och hon med 10 par ris.

1760
Den 13 april dog bonden Måns Nilsson i Dalby av ålderdomskrämpor och bräcklighet, 71 år gammal.

1761
Den 2 augusti lystes till äktenskap mellan Pär Larsson och Carin Larsdotter. Men trots att de redan flyttat ihop vägrade de att vigas.
Den 12 november beordrades Pär Larsson och Carin Larsdotter att låta viga sig inom 14 dagar, annars skulle de få böta 20 daler silver var. Carin visade sig då vara gravid men Pär Larsson nekade till faderskapet.
Den 6 december födde ”konan” Carin Larsdotter ett flickebarn som fick namnet Gunnilla. Fadern är inte nämnd i födelsenotisen.

1762
Den 10 mars inleddes häradsrättens vinterting där Pär och Carin var instämda för sin vägran att vigas och Pärs nekande till faderskapet.
Dessutom var Carin och Elof Andersson kallade till samma ting som misstänkta för att ha återupptagit sitt olagliga förhållande, men då brott inte kunde bevisas slapp de undan det hotande ris- respektive spöstraffet.
Natten emellan den 13 ch 14 mars dog dottern Gunnilla genom olyckshändelse, då den sovande Carin råkat kväva den lilla i sängen där de båda sov. 
Den 16 mars ålades Carin av häradsrätten att låta sig kyrkotagas.
Den 19 mars ålade häradsrätten Pär att gifta sig med Carin. Han hade inte lyckats övertyga rätten om att han inte kunde vara far till Gunnilla.
Den 4 april kyrkotogs Carin i samband med att hon och Pär vigdes.
––––

Hovrättens dom:
Göta Hovrätt - Huvudarkivet BIIA:64 (1759) Bild 439 / Sida 412 (AID: v55168.b439.s412)
Hälsar vänligen
Maud

2023-12-22, 20:39
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Första rättsinstansen var i detta fall (som du antagligen vet) Ölands norra mots häradsrätt. Här aktuella domböcker är, vad jag kan se, inte digitaliserade.
Hälsar vänligen
Maud

2023-12-23, 18:33
Svar #8

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Hej Maud,
Så roligt att du också fann denna besynnerliga historia värd att lägga lite tid på! När jag berättade din sammanfattning för min 88-åriga pappa så blev han väldigt glad, och sa att den minsann var betydligt mer spännande och komplicerad än den bok han just nu lyssnar på.  ;D

Har du förstått hur Pär Larsson kommer in i bilden? Jag fick lite svårt att förklara det för pappa. Elof och Carin ägnar sig uppenbarligen åt "dubbelt hor" sedan 1757, och fick med största sannolikhet dottern Carin (fantasifullt namngivet...) 1759-07-14.
De döms till döden i tingsrätten, men makarna Måns respektive Brita vädjar om strafflindning för "brottslingarna".
Sen dör Måns 1760, och plötsligen 1761 så lyses det till äktenskap mellan Carin och drängen Pär Larsson från Ö. Wannborga.

Ska man tolka det som att Pär är en ny partner som Carin skaffat sig (kanske medan Elof sliter straffarbete i Landskrona)? De flyttar ihop, Carin föder ett andra barn Gunilla som Pär nekar faderskapet till. Kan man då gissa vilt att Elof kunnat vara fadern även här - efter han blivit frisläppt?

Så synd att allt ännu inte är digitaliserat. Det hade ju varit spännande att läsa. De verkar dock finnas på depå Slottet i Vadstena, vilket känns lite vanskligt att ta sig till...

Jag tittar i vigselboken och finner att Carin Larsdotter varit flitig där.
1748-12-27 gifter hon sig med Nils Jönsson (Köping C:2 s.293). Nils dör 34 år gammal 1751-04-05 av magesjuka
1754-06-03 gifter hon sig med Måns Nilsson (Köping C:2 s.300). Måns (danneman, född 1689 i Wimmerby!) dör 1760-04-13 av ålderskrämpor
1762-04-01 gifter hon sig med Pär Larsson (Köping C:2 s.308). Dör 1796-01-01

Det finns även en notis om att en Enka, Carin Larsdotter i Dahlby, gifter sig med Enrolleringskarl Olof Elofsson från Tiurlösa i Lööt 1754-12-28? Köping C:2 s.301 - (AID: http://www.arkivdigital.se/aid/show/v40394.b154.s301)
Kan det ha funnits två Carin Larsdotter i Dahlby samtidigt? Visserligen är den som gifter sig med Måns "piga" medan denna ju anges som "enka".

Brita   17550913 med Olof Elofsson Lötman (Köping C:2, s. 617). Barnet är fött i Dahlby, där båda föräldrarna finns) Detta måste varit Carin Larsdotter #2... Jag hittar dock ingen Olof Elofsson som dör i Dahlby, så de kanske flyttade?

Brita   17570922 med Måns Nilsson  (Köping C:2, s. 629)
Carin   17590714 troligtvis med Elof Andersson, angivet som Måns Nilsson  (Köping C:2, s. 637)
Gunnilla   17611206 utan fader  (Köping C:2, s. 650)

Resten med Pär Larsson:

Chierstin   17630507 (Köping C:2, s. 658)
Pehr   17640918 (Köping C:2, s. 666)
Chierstin   17661102 (Köping C:2, s. 677)
Anna   17680826 (Köping C:2, s. 689)
Anna   17701123 (Köping C:2, s. 709)
Lars   17740426 (Köping C:2, s. 730)

Tyvärr hittar jag ingen bouppteckning för henne efter hennes död 1790-05-08

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna